Romantismul este o miscare literara si artistica, aparuta
in Europa la sfarsitul secolului al XVIII-Iea si inceputul secolului al
XIX-Iea, cu
influente puternice si in filozofie, istorie, drept, lingvistica, economie
politica etc.
Romantismul a luat nastere in Anglia, de unde s-a extins in Germania si Franta, apoi in intreaga Europa. Acest curent cultural, care s-a manifestat nu numai in literatura, ci si in artele plastice si in muzica, s-a ridicat impotriva rigorilor, a dogmatismului estetic, a ratiunii reci si a ordinii, propunandu-si sa iasa din conventional si abstract. Romantismul a sustinut manifestarea fanteziei si exprimarea sentimentelor, a originalitatii, spontaneitatii si sinceritatii emotionale, promovarea libertatii de expresie. Altfel spus, romantismul a pledat pentru explorarea universului interior al omului.
Teoreticianul romantismului european este considerat Victor Hugo, care a trasat si a identificat directiile si trasaturile acestui curent cultural in "Prefata" de la drama "Cromwell" (1827), un adevarat program-manifest.
Printre reprezentantii europeni ai romantismului literar, se pot enumera scriitorii: Victor Hugo, Lamartine, Vigny, Musset (Franta) Schiller, Heine, Grimm (Germania), Byron, Shelley, Keats, Scott (Angiia) Manzoni, Leopardi (Italia), Puskin, Lermontov (Rusia).
Literatura romantica si-a gasit sursele ideatice si de expresie in operele sociologice sau filozofice ale lui J.J.Rousseau, Kant, Shelling, iar romantismul tarziu a fost dominat de infiuenta ideilor metafizice ale lu Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard si altii.
In literatura romana se pot identifica trei etape: preromantismul romantismul si
postromantismul.Romantismul a luat nastere in Anglia, de unde s-a extins in Germania si Franta, apoi in intreaga Europa. Acest curent cultural, care s-a manifestat nu numai in literatura, ci si in artele plastice si in muzica, s-a ridicat impotriva rigorilor, a dogmatismului estetic, a ratiunii reci si a ordinii, propunandu-si sa iasa din conventional si abstract. Romantismul a sustinut manifestarea fanteziei si exprimarea sentimentelor, a originalitatii, spontaneitatii si sinceritatii emotionale, promovarea libertatii de expresie. Altfel spus, romantismul a pledat pentru explorarea universului interior al omului.
Teoreticianul romantismului european este considerat Victor Hugo, care a trasat si a identificat directiile si trasaturile acestui curent cultural in "Prefata" de la drama "Cromwell" (1827), un adevarat program-manifest.
Printre reprezentantii europeni ai romantismului literar, se pot enumera scriitorii: Victor Hugo, Lamartine, Vigny, Musset (Franta) Schiller, Heine, Grimm (Germania), Byron, Shelley, Keats, Scott (Angiia) Manzoni, Leopardi (Italia), Puskin, Lermontov (Rusia).
Literatura romantica si-a gasit sursele ideatice si de expresie in operele sociologice sau filozofice ale lui J.J.Rousseau, Kant, Shelling, iar romantismul tarziu a fost dominat de infiuenta ideilor metafizice ale lu Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard si altii.
In literatura romana se pot identifica trei etape: preromantismul romantismul si
Romantismul a fost precedat de o formula literara de tranzitie de la iluminism spre romantism, numita preromantism, reprezentat de Vasile Carlova, Ion Heliade Radulescu, Grigore Alexandrescu, Vasilt Alecsandri, Dimitrie Bolintineanu, scriitori cunoscuti si sub numele de pasoptisti.
Romantismul romanesc a fost reprezentat in mod stralucit dt Mihai Eminescu, care este considerat ultimul mare romantic european incheind, asadar, romantismul universal.
Postromantismul s-a manifestat prin imbinarea elementelor romantice cu trasaturi simboliste sau samanatoriste, perioada in care se inscriu Al. Macedonski, Octavian Goga, st.O.Iosif, Barbu Stefanesci Delavrancea.
Caracteristicile romantismului
- Introducerea unor noi categorii
estetice: uratul, grotescul fantasticul, macabrul, pitorescul, feericul,
precum si a unor specii literare inedite: drama romantica, meditatia,
poemul filozofic, nuvela istorica;
- Cultiva sensibilitatea,
imaginatia si fantezia creatoare minimalizand ratiunea si luciditatea;
- Promoveaza inspiratia din traditie,
folclor si din trecutu istoric, pe care il considera opus realitatii
contemporane, de care era dezamagiti, fiind preocupati de reflectarea in
opere a specificului nations (culoarea locala);
- Evadarea din lumea reala se
realizeaza prin vis sau somn (miti oniric), intr-un cadru natural nocturn;
- Contemplarea naturii se
concretizeaza prin descriere peisajelor sau a momentelor anotimpurilor in
pasteluri si prin reflect asupra gravelor probleme ale universului in
meditatii,
- Acorda importanta deosebita
sentimentelor omenesti, ca predilectie iubirii, trairile interioare
intense fiind armonizate cu peisajul naturii ocrotitoare sau
participative;
- In genul liric se manifesta
inovatii prozodice si suprematia subiectivismului, a pasiunii inflacarate,
a fanteziei debordante;
- Construirea eroilor exceptionali, care actioneaza in imprejurari iesite din comun,
precum si portretizarea omului de geniu si conditia nefericitii a acestuia
in lume; personajele romantice nu sunt dominate de ratiune, ci de
imaginatie si de sentimente;
- Preocuparea pentru definirea
timpului si a spatiului nemarginite, ca proiectie subiectiva a spiritului
uman, conceptie preluata din lucrarile filozofilor idealisti;
- Imbogatirea limbii literare,
prin includerea cuvintelor si expresiilor populare, a arhaismelor, a
regionalismelor, specifice oralitatii;
- Utilizarea de procedee
artistice variate, printre care antiteza ocupa locul principal atat in
structura poeziei, cat si in construirea personajelor, situatiilor,
ideilor sau atitudinilor exprimate;
- Ironia romantica dobandeste,
adesea, accente satitice sau pamfletare, fiind un mijloc artistic folosit
atat in specia literara cu nume sugestiv, satira, cat si in poeme
filozofice, asa cum se manifesta in "Scrisoarea I" de Mihai
Eminescu.
In
studiul "Principii de estetica", George Calinescu defineste
romantismul in antiteza cu clasicismul, evidentiind pregnant si convingator
deosebirile dintre cele doua curente literare care s-au manifestat predilect in
literature.
Clasicul este "un om ca toti oamenii", pe cand romanticul este cu totul iesit din comun, "un monstru de frumusete sau de uratenie, de bunatate ori de rautate", reliefand astfel caracterul cu totul exceptional al celui din urma.
Pe cand clasicul este "inteligibil" in exprimarea ideilor sau construirea situatiilor, romanticul este "bizar" si deloc moralist, asa cum este cel dintai.
Cu totul dezinteresat de natura, clasicului ii lipsesc sentimentele pentru frumusetile acesteia, pe cand romanticul este coplesit de natura ocrotitoare si participativa la toate starile lui interioare.
Cu toate acestea, Calinescu sustine interferenta curentelor literare de-a lungul istoriei literare, argumentand ca si in antichitatea elina clasica se regasesc "umbre romantice", iar in Evul mediu romantic se manifesta si "forme clasice".
Clasicul este "un om ca toti oamenii", pe cand romanticul este cu totul iesit din comun, "un monstru de frumusete sau de uratenie, de bunatate ori de rautate", reliefand astfel caracterul cu totul exceptional al celui din urma.
Pe cand clasicul este "inteligibil" in exprimarea ideilor sau construirea situatiilor, romanticul este "bizar" si deloc moralist, asa cum este cel dintai.
Cu totul dezinteresat de natura, clasicului ii lipsesc sentimentele pentru frumusetile acesteia, pe cand romanticul este coplesit de natura ocrotitoare si participativa la toate starile lui interioare.
Cu toate acestea, Calinescu sustine interferenta curentelor literare de-a lungul istoriei literare, argumentand ca si in antichitatea elina clasica se regasesc "umbre romantice", iar in Evul mediu romantic se manifesta si "forme clasice".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu