Iluminismul este o mişcare
ştiinţifică, estetică, social-politică şi filozofică a burgheziei în
ascensiune. De aceea a apărut mai devreme în ţările în care burghezia a evoluat
mai repede (Anglia Franţa) şi s-a manifestat mai târziu acolo unde forţele
feudale erau mai puternice.
Trăsăturile fundamentale ale iluminismului european care
se pot modifica de la o ţară la alta în funcţie de situaţia creată sunt:
-
atitudinea antifeudală, antimonarhică (se duce o
luptă împotriva monarhiei absolute);
-
toleranţa religioasă;
-
pledoaria pentru egalitatea dintre popoare;
-
emanciparea individului prin cultură;
-
năzuinţa de a realiza o literatură capabilă să
instruiască şi să educe omul;
-
conceptul de drept naţional; etc.
Evenimentul care constituie punctul de
origine al noii mişcări este Revoluţia Burgheză din Anglia (1688), când
parlamentul votează “Declaraţia Drepturilor Omului”. Era
pentru prima dată în istorie când monarhia a fost negată.
Iluminismul
se va cristaliza din punct de vedere ideologic la jumătatea sec al XVIII – lea
în Franţa unde va avea drept reprezentanţi filozofici şi literaţi străluciţi
precum Diderot Rousseau, Voltaire, etc. Ei vor fi autorii unui volum în care
sunt inserate principia ale iluminismului, numit Enciclopedia. Dintre lucrările
de referinţă mai amintim “scrisori
persane” (Monte Squien); “Carol al
XII- lea” şi “Ludovic al XIV-lea”
(Voltaire) “Cugetări filozofice”, apoi romanele “Călugăriţa” şi Nepotul lui
Romian” (Diderot) etc.
În ţările române situaţia diferă de la o provincie la alta.
După cum se ştie Muntenia şi Moldova se aflau sub conducerea domnilor
fanarioţi. Tot ce apărea nou în ţările avansate era împiedicat să apară aici
din interese politice. De multe ori eroul culturii universale s-a manifestat
foarte târziu în ţările române, datorită piedicilor puse de domnii fanarioţi.
În Transilvania situaţia este aparte. În urma războiului
Austriaco – Turc, finalizat cu pacea de la Karlovitz (1699) Transilvania este
integrată Austriei.
Datorită Reformelor religioase, catolicismul rămâne cel
mai puternic, iar Curtea Imperială, sprijinitoare a catolicismului oferă
naţionalităţilor din imperiu şansa de a trece din starea de toleranţă la
drepturi egale cu celălalte confesiuni religioase acceptate de Curtea Imperială
(romano-catolici, luterani, calvini, unitarieni). Împăratul Austriei, Leopod I,
dă două diplome cunoscute sub numele de “Diplomele Leopodine”, prin care
propune popoarelor lipsite de drepturi religioase şi sociale să aleagă una din
cele 4 confesiuni pentru a scăpa de starea de tolerantă. Românii ortodoxi din
Transilvania, cel mai mare număr de credincioşi din acest teritoriu,
fără a fi siliţi de nimeni au
ales aderarea la romano-catolicism, acceptând primatul papal, cerând totodată
Vaticanului ca slujba religioasă din biserici să fie făcută în limba română şi
în ritul răsăritean (grecesc) pentru a nu se pierde legătura cu confraţii din
Muntenia şi Moldova. Astfel I-a naştere Biserica greco-catolică, care în
perioada comunismului a fost scoasă în afara legii, de către guvernul impus de
Stalin, recăpătându-şi dreptul în urma Revoluţiei de la 1989.
Românii ortodoxi din Transilvania au acceptat trecerea la
catolicismul papal din două motive bine întemeiate:
-
în primul rând asupra româniilor s-a făcut o
presiune de deznaţionalizare, fie din partea reformiştilor (calvin, luteran,
unitarian), fie din partea sârbilor care au primit privilegii din partea Curţii
Interioare şi dreptul de a controla toată Biserica Ortodoxă din Imperiul Austro
– Ungar.
-
În al II-lea rând, românii au aşteptat de mult să se
întoarcă la matcă(latinitate), adică la izvorul la care descând, în felul
acesta au găsit prilejul favorabil de a prelua limba în care s-au format şi de
a o folosi în credinţa străbună. Românilor le este oferită şansa de a studia la
şcolile luminate din occident (Roma, Viena) de unde au adus la timpul potrivit
ideile iluminismului european în Transilvania.
Un rol deosebit de important
în lupta pentru drepturile naţionale şi sociale ale românilor din Transilvania
indiferent de credinţa lor (catolică sau ortodoxă) a fost Inochendie Micu
Kelin, episcop al Bisericii Unite cu Roma, cu sediul la Blaj. El va deschide
aici două şcoli în limba română în care se vor forma intelectuali de talie
intelectuală, atingând culmea prin coriferi acestei şcoli: Samule Micu,
Gheorghe Şincai, Petru Maior, Ion Budai-Deleanu. Aceştia vor studia la Roma şi
la Viena, au căutat izvoarele originii poporului român şi limbii române, scriind cu acest prilej
lucrări de o importanţă covârşitoare “Istoria
şi lucrurile şi întâmplările romănilor” (Samuel Micu); “Hronica românilor şi a mai multor neamuri”
(26 volume manuscris, de Gheorghe Şincai); “Istoria
pentru începuturile românilor în Dachia” (Petru Maior).
Pe plan filologic (gramatical), cărţi de referinţă rămân
“Elementa…”; “Lexiconul de la Buda” (primul dicţionar etimologic
din limba noastră).
Pe lângă aceste domenii, istoric şi filologic aceşti
reprezentanţi au scris şi cărţi cu caracter
didactic, manuale şcolare, cărţi ştiinţifice (despre agricultură,
superstiţii, etc). Au înfiinţat peste 300 şcoli româneşti (Transilvania) în
care s-au format o masă largă de intelectuali care vor fi supuşi prin sintagma
“Şcoala Ardeleană” (Samuel Micu, Gheorghe Şincai, Petru Maior, Ion
Budai-Deleanu, Vasile Aaron, Ion Barac, Augus Trebonium Laurean, Radu Tempeia,
Gheorghe Lazăr, Ion Maiorescu, Simion Bărnuţiu, Aron Pumnul, Andrei Mureşan,
Familia Bogdăneştilor, etc.)
Pe plan literar cel mai deseamă reprezetant este Ion
Budai-Deleanu, autorul poemului “eroi-comico-satiric”,
“Ţiganiada”, lucrare iluministă, în
adevăratul sens al cuvămntului.
În felul acesta iluminismul european a fost receptat
direct, numai de către ardeleni, de aceea acest moment cultural, ideologic şi
politic al românilor din Transilvania aflaţi în luptă pentru drepturi sociale,
culturale şi politice poartă numele de “Şcoala
Ardeleană”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu