Al
treilea oras ca
marime din Statele Unite ale
Americii, Chicago se afla în nordul
teritoriului american , pe
tarmul sud - vestic al
Lacului Michigan , la
176 metri altitudine
absoluta, intr-o zona de
câmpie strabatuta de
râurile Chicago si
Calumet. Cu o populatie de
peste 8314000 locuitori
si o suprafata
de circa 9595 km 2 , Chicago este
considerat o metropola
americana ( densitatea : 866,4 locuitori / km 2 ) .
Marea
metropola americana are o istorie
relativ recenta . Tinutul
apartinea triburilor de
indieni. Primii europeni care
ajung aici , în 1673 sunt exploratorii
francezi Louis Jolliet
si Jacques Marquette. Primii colonisti
sositi pe aceste meleaguri
gasesc un pamânt
neprimitor, mlastions, cu lacuri
mici si
numeroase, râuri sovaitoare si
vecinatatea unei mari cu apa dulce <-> Lacul Michigan (
57016 km 2 , 256 m adâncimea maxima
). In ciuda acestor
realitati aparent neprimitoare ei construiesc
în 1803 fortul
Dearbon , cu scopul principal
de a-i apara împotriva
indienilor, dar acestia reusesc sa-l
distruga în 1812 ;
fortul este reconstiuit
în 1816 si
va fi permanent
locuit pâna în
1830 . Tânara asezare prindea
contur destul de
lent, putinele case din lemn
care s-au ridicat
în jurul fortului
erau destinate locuirii, dar
mai ales comertului. Dupa 1818 , când Illinois este
cunoscut ca stat, noua asezare continua
sa lâncezeasca. Comertul a
fost pârgia ce
a propulsat viitoarea
metropola, portul de la tarmul
Lacului Michigan devenind
din ce în ce
mai activ. Un eveniment
de mare însemnatate
pentru viitorul micii asezari
se leaga de
deschiderea canalului Erie, în 1825, prin care
Oceanul Atlantic a
început sa comunice
cu Marile Lacuri, deci
inclusiv Lacul Michigan, statele
cu iesire la
ocean din estul
Statelor Unite ale
Americii fiind astfel puse
în legatura cu
zona lacurilor nord – americane . Mai mult , acest canal
modifica directia de
deplasare a emigrantilor
de pe axa ce
o forma
valea râului Ohio
catre nord , Chicago
devenind principalul loc de
popas pe drumul
lung al cuceririi
„ Vestului Salbatic „ .
In
1837 Chicago este
declarat oras , având 4200
locuitori . La început orasele
au aparut în
jurul unui element
favorizant al unei
regiuni geografice : o
intersectie , un loc fortificat , un nucleu
administrativ,o resursa naturala , un port ( Chicago , Moscova , Roma , Johannesburg ,
Rotherdam ). Ele erau produsul organic al
mediului înconjurator ,
reprezentau o concentrare
de oameni cu o
anumita capacitate de
munca , de productie , dar
si cu
anumite nevoi de
exigente , pentru
a caror satisfacere
trebuiau sa se organizeze
si sa efectueze
schimburi . Comertul creste vertiginos
, solicitând o intensificare
a transporturilor . Traficul naval
de pe Lacul
Michigan devine insuficient ,
desi sporeste foarte
mult . Apar noi
cai de comunicatii:
se construiesc canalele
Chicago si Illinois
în 1848 care
fac legatura cu sistemul
navigabil al fluviului
Mississippi ; liniile de cale ferata
se înmultesc în asa masura
încât în 1856
orasul devine principalul
nod de cale
ferata al S.U.A. ; în 1869 este
deja deservit de
linii transcontinentale feroviare
si rutiere . Aceasta dezvoltare
a transporturilor si
comertului are urmari
imediate asupra aspectului urbanistic
. Numarul populatiei
creste rapid ,
ceea ce declanseaza
o crestere a
spatiului construit pentru
care este caracteristic lemnul. Aceasta este
si cauza care
amplifica dezastruosul incendiu
din
ANUL
Numar de
locuitori specific anului
1850
30.000 locuitori
1880
500.000 locuitori
1950
4.945.000 locuitori
1980
8.314.000 locuitori
8/9 octombrie 1871, ale carui
urmari nefaste au
însemnat distrugerea
completa a unui
perimetru de 11,3
km 2 ce cuprindea
peste 5000 de
cladiri si unde
locuiau circa 100.000
de oameni . Acest
incendiu a avut
si alte urmari : populatia
ramasa fara locuinte
a format noi comunitati
in apropierea orasului
sporind numarul suburbiilor , al oraselor
satelit : Evanston ,
Winnetka , Lake Forest etc. Pe de
alta parte , edilii au
declansat reconstructia
orasului pe baza
unui plan riguros
de sistematizare . Arhitecti ca :
Jenny ,
Root
, Burnham , Sullivan , Alder si-au legat
numele de marile
edificii ale orasului . In
1890 sunt anexate
numeroase suburbii ce
dubleaza suprafata si
numarul populatiei ( 1.100.000
locuitori ) . Efercenta construirii de
noi cladiri culmineaza
cu aparitia primilor
zgârie - nori , premiera
mondiala absoluta , ce schimba
aspectul oraselor lumii , înaltându-le pe
verticala , atribuind acesti uriasi
de otel si
sticla stilului american
, indiferent de meridianele
pe care sunt
construiti . Compania Home
Insurance Building , construita
în 1895 , construieste în urmatorii
21 de cladiri cu 12 si 16
etaje . Tot acum se
contureaza principalele zone
functionale ale orasului
: Loop ( numita asa
din 1890 ) , zona centrala ,
situata la sud de
varsarea râului Chicago , concentreaza comertul , finantele si
o parte a
locuintelor celor avuti , care
se stabilesc în cea
mai mare masura
pe Gold Coast ( Coasta de Aur
) , o zona de parcuri întinse ,
vile ultraelegante presarate pe
tarmul Lacului Michigan.
Legatura între
zonele Loop si
Gold Coast se
face printr-un frumos
bulevard , Michigan Avenue , amenajat
în 1920 . Zonele
industriale se concentreaza
în jurul râului
Chicago , în zona Calumet
, in lungul liniilor
de cale ferata , formând areale
bine delimitate în
sud si sud-est . Zonele
muncitoresti înconjoara pe
cele industriale , fiind masate
si în nord
si vest , în suburbii dar si în
zona complexului portuar
de la tarmul
Lacului Michigan . E drept
ca simplitatea configuratiei oferea
numeroase avantaje , intre care si
posibilitatea sistematizarii anticipate
dar, în acelasi timp , a dus la o mare
monotonie urbanistica , tiparul
respectiv fiind multiplicat
de mai multe
ori . De fapt , acest
tipar sub forma
de patrulater taiat
în lung si
lat de strazi perpendiculare - quadrate – este cel
al Romei Antice .El
a fost adoptat de multe tari
europene , dar mai ales
în America de
marile orase , printre care este si
Chicago ( New York , Buenos Aires , Havana , Philadelphia , Ciudad
de México ) . Dupa 1950
se construieste foarte
mult , zona comerciala este
extinsa la vest
de Loop , iar dupa
1970 spre Near
West Side . Cladirile
ridicate în Chicago
sfideaza înaltimile : John Hancock
Center cu 100 de
etaje ( construit dupa
1960 ) , The
Sears Tower cu
110 etaje la
vest de Loop ( începuta în
1970 ) – cea mai înalta
cladire din lume
443 m - un alt complex
de zgârie - nori la
NE de Loop
care include Standard
Oil cu 80 etaje , Water
Tower Place cu 74 etaje .
Aceasta aglomeratie
urbana se confrunta
cu o multitudine
de probleme . Evident , cea mai
acuta a fost si ramâne concentrarea excesiva de oameni, mozaicul de populatii
originare din tarile celor
sase continente. Dezavantajul cel
mai evident al marilor
concentrari urbane este congestionarea traficului urban ( Chicago, New York , Tokio , Paris ,
Ciudad de Mexico ). Ca urmare,
deplasare în metropole
devine foarte anevoioasa, cu nume
-roase puncte de strangulare
a circulatiei, iar ziua
de lucru a
salariatilor se lungeste cu
orele pierdute pentru
a ajunge de la locul de
munca acasa. S-au adoptat
câteva soluti cu
eficienta partiala : construirea
unor noi autostrazi pentru
usurarea transportului celor ce
lociesc în afara
metropolei ;noi zone
industriale au fost
amplasate direct in
suburbiile celor mai îndeparta-te ; s-au construit
complexe comerciale uriase
în afara orasului . Un rol deosebit a
revenit si construirii
aeroportului O’Hare ,
printre cele mai
mari din Statele Unite ale
Americii , care a
angrenat amenajarea a foarte
multe anexe în jurul
sau creând locuri
de munca pentru
zeci de mii
de oameni ;
amplasarea complexelor
de cercetari nucleare la
Argonne National Laboratory si
lânga Batavia. Spatiul urban
a înghitit suprafete
uriase : orasul propriu - zis are
590,8 km 2 , iar Chicago
Standard Metropolitan Statistical Area -
S.M.S.A. – ocupa 9595 km 2 ; de
la suburbia Evanston , în nord ( care nu este ultima ) si pâna la
Gary ( care nici el nu
încheie lantul suburbiilor ) sunt peste 70 km . Dar
metropola detinea si
recorduri dintre cele
mai detestabile : crima
organizata , gangsterii lui Capone
e.t.c. Astazi , alte triste
recorduri se adauga
celor enumerate : crimele si jafurile
în plina zi , consumul
ridicat de droguri ,
conflictele rasiale ,mii de
oameni morti sub
rotile celor 1500 de
autoturisme ce se
scurg într-un minut
pe cele mai multe strazi
ale orasului , aerul
poluat .
Pozitia geografica
a avantajat foarte
mult dezvoltarea economica
a orasului :
pe Lacul Michigan
se aduceau cu
navele minereu de
fier si
carbune ; pe caile ferate
era adus cocsul
din Appalachi ; pe canale ,
cai ferate si
sosele se aduceau
din sud grânele
si vitele preriei . Aceasta a
încurajat de timpuriu
dezvoltarea industriei :
prima otelarie apare
în 1880 , construita la
varsarea râului Calumet
în Lacul Michigan
, urmata în 1900 de
altele în Indiana
Harbor si , în 1906 ,
de otelariile de
la Gary . Chicago a devenit
o renumita piata de
grâne si de
vite - abatoarele
au dominat viata economica
pâna dupa anii
1960 ; paienjenisul cailor de
comunicatii pe care nu îl
egaleaza nici o
alta metropola a
lumii .
Chicago , situat în
zona agricola Middle
West si în
cea urban - industriala Northeast , cu cele 15.000
de intreprinderi pe care
le detine , da 6 % din productia
industriala a S.U.A. . Printre principalele
ramuri si produse
industriale se numara : siderurgia ( uzine la Gary si Calumet ) ,
aparatajul electrotehnic si
utilajul electronic ( trustul
Zenith ) , automobile , masini
agricole ( Mc. Cormick , una
din marile uzine
de tractoare din
S.U.A. ), vagoanele si locomotivele
electrice ( trustul Pullman ) , utilaje
grele ( concernul International Harvester ), complexele petrochimice , rafinariile
( instalate la Whiting , East Chicago , Gary
, Calumet cu o
capacitate totala de
55,4 milioane tone ) ,
aparatele
electrocasnice (principalul producator al Statelor Unite ale Americii ) , industria
carnii ( mari abatoare
în sud ) , prelucrarea lemnului
, moraritul , confectiile ,
încaltamintea , tipariturile . Orasul
este o renumita
piata a grâului , a comertului
cu vite ( comercializare de
celebra Chicago Union
Stock Yards ) , ca si un
mare centru financiar
si comercial , sediul marilor banci ( Continental
Illinois , First National Bank )
, al burselor de
marfuri si valori
( Midwest Stock Exchange
, Chicago Mercantile Exchange ) ,
al unor puternice corporatii comerciale (
Sears Roeleuck , Marcor , Jewel Companies
) . Ca nod al cailor
de comunicatii se remarca prin : 39 de linii
de cale ferata, 9 aeroporturi ( O’Hare , Midway , Harlem , Northerly
Island e.t.c. ); cel mai mare coplex portuar
pe ape interioare din S.U.A. cu
un trafic de
40.000.000 tone pe an ; metroul
inaugurat în 1892 , cu
o retea de 143 km
, din care 17 subteran ; numeroase autostrazi
.
Chicago este un mare
centru de cultura
si arta : universitati
(University of Illinois
– 1897 , University of Chicago , Chicago State University , Loyola
University , Northwestern University ) , muzee ( Muzeul de arta
contemporana, Muzeul
stiintei si al
industriei , Muzeul de istorie
naturala ) , teatre , edituri . Orasul
are o gradina botanica ,
acvariu , planetarium ,
parcuri întinse (Grant , Milton Lee , Olive , Buruham ,
Lincoln , Garfield ) . Prin aceste caracteristici , Chicago este
considerat de specialisti o mare
metropola americana .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu