Cuprins la sfirsit
1. Analiza accizelor
Taxele speciale
de consumatie sau accizele sunt
asezate asupra unor produse care se consuma in cantitati mari si care nu pot fi
inlocuite de cumparatori cu altele, pentru ca in acest fel impozitul sa aiba in
mod constant un randament fiscal cat mai ridicat. Drept urmare, accizele se
instituie asupra unor produse care au o cerere neelastica, cum sunt: vinul,
cidrul, berea, apele minerale etc. (in Franta); tutunul, cafeaua, zaharul,
ceaiul, uleiurile minerale etc. (in Germania); berea, vinul, spirtul, cidrul,
tutunul, uleiurile minerale etc. (in Marea Britanie); produsele din tutun,
alcoolul, zaharul etc. (in Indonezia); produsele petroliere, tutunul, uleiurile
vegetale, produsele industriei chimice, produsele textile si din iuta etc. (in
India); hidrocarburile (in Tunisia); spirtul, produsele petroliere, bauturile
nealcoolice si cimentul (in Thailanda) etc.
In Romania se
practica accize pe produse cum sunt: bauturile alcoolice, vinurile si produsele
pe baza de vin, berea, produse din tutun, produsele petroliere (benzina
premium, regular si normala, benzina fara plumb si motorina), cafeaua, apele
minerale si apele gazoase cu continut de zahar sau de alte produse de indulcit
si substante aromatizante, confectiile din blanuri naturale, articolele din
cristal, bijuteriile din aur si/sau platina, autoturismele si autoturismele de
teren (inclusiv din import, rulate), parfumurile, apele de colonie si apele de
toaleta, aparatele video de inregistrat sau de reprodus, camerele video,
cuptoarele cu microunde, telefoanele mobile, aparatele pentru conditionat
aerul.
Taxele de
consumatie pe produs se calculeaza fie in suma fixa pe unitatea de masura, fie
in baza unor cote procentuale aplicate asupra pretului de vanzare. In mod
normal, produsele provenite din import trebuie impuse cu aceleasi taxe ca si
produsele indigene, iar cele destinate exportului, de regula nu sunt
impozitate. Nivelul cotelor utilizate pentru calcularea accizelor difera de la
o tara la alta si de la un produs la altul. De exemplu, pentru produsele din
tutun nivelul acestor cote depaseste frecvent 50 sau chiar 60 de procente.
In tara noastra,
in perioada de dupa Revolutia din decembrie 1989, regimul accizelor a fost
instituit prin Legea nr.42/1993. In conformitate cu aceasta lege, accizele se
calculau, in principal, in baza sistemului ad-valorem prin aplicarea unor cote
procentuale asupra bazei de impozitare. La tigarete, acciza era stabilita in
suma fixa pe unitatea de masura. Sistemul ad-valorem practicat la noi a generat
o serie de aspecte negative, cum sunt: fenomene de evaziune fiscala in cazul
bauturilor alcoolice prin subevaluarea bazei de impozitare si comercializarea
ilicita a produselor de acest gen provenite din import; concurenta neloiala in
randul producatorilor de alcool si bauturi alcoolice. Pentru inlaturarea
acestor carente, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/1997 s-a trecut
de la sistemul ad-valorem la calcularea accizelor in baza unei sume fixe
stabilite pe unitate de masura si exprimata in ECU. Acest din urma sistem viza
produse si grupe de produse ca: alcool, bauturi alcoolice, tigarete, cafea si
produse petroliere si a intrat in vigoare la 1 ian. 1998.
Aplicarea in
practica a sistemului bazat pe sume fixe/um exprimate in ECU a intampinat o
serie de dificultati. Este vorba mai intai de faptul ca modalitatea de
determinare a sumelor in lei datorate statului drept accize era greoaie,
deoarece trebuia sa tina cont de fluctuatia periodica a cursului leu/ECU. Acest
fenomen exercita o influenta negativa asupra preturilor de livrare care
trebuiau actualizate in permanenta.
De asemenea,
pentru a se evita o dubla impozitare se admitea ca in cazul unor produse (este
vorba de bauturi alcoolice si cafea) sa se deduca din accizele datorate bugetului
de stat pentru produsele finale, accizele aferente materiilor prime introduse
in procesul de prelucrare. Practicarea acestor deduceri i-a dezavantajat pe
agentii economici care utilizau materii prime impuse cu accize. Dezavantajul
este determinat de faptul ca accizele erau stabilite in ECU, iar trasformarea
lor in lei are loc in momente diferite, in functie de obiectul de activitate al
agentului economic. Astfel, acesta din urma poate aparea in postura de
producator de materii prime sau de prelucrator al acestora. Influenta negativa
a cursului de schimb apare intotdeauna in costurile de productie ale agentului
economic care beneficiaza de dreptul de deducere a accizelor. Transformarea in
lei a sumelor exprimate in ECU nu este nici ea facila, deoarece se bazeaza pe
utilizarea saptamanala a cursului de schimb valutar stabilit de Banca Nationala
a Romaniei.
Cu toate ca
sistemul de accize stabilite in ECU pe unitate de masura a reprezentat un pas
important in directia armonizarii cu legislatia din Uniunea Europeana, el nu a
putut contracara extinderea evaziunii fiscale frauduloase, astfel ca s-a
inregistrat o scadere alarmanta a veniturilor bugetare provenite din accize.
Drept urmare, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 se prevede ca
de la 1 ianuarie 1999 sa se treaca la:
stabilirea de accize in
lei/UM pentru alcool, bauturi alcoolice, vinuri si produse pe baza de vin,
bere, produse din tutun, cafea;
actualizarea trimestriala
(prin ordin al ministrului finantelor) a nivelului accizelor stabilite in lei,
in functie de evolutia ratei inflatiei si a cursului de schimb valutar pentru
produsele: alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea;
pentru a se limita aria
evaziunii fiscale si pentru a usura misiunea organelor fiscale cu atributii de control
privind determinarea corecta a cuantumului accizelor datorate bugetului de
stat, in cazul alcoolului etilic alimentar, al bauturilor alcoolice si al
oricaror altor produse destinate industriei alimentare sau consumului, care
contin alcool etilic alimentar, accizele se datoreaza si se calculeaza o
singura data de catre agentul economic producator sau importator.
1.1Scurta
introducere in problematica accizelor
Ca o categorie a
impozitelor de consumatie, impozitele speciale de consumatie au un rol si forme
diferite de la o tara la alta, in contrast cu impozitele generale de consumatie
– cum este TVA-ul care au multiple trasaturi si reglementari comune in statele
in care se aplica. In general, taxele speciale de consumatie se aplica in
asociere cu cele generale de consumatie. O reglementare mai complexa si o
frecventa mai mare detin impozitele generale de consumatie, cum este cazul
taxei pe valoare adaugata. In tara nostra, categoria impozitelor speciale de
consumatie a premers categoriei impozitelor generale de consumatie. Astfel,
impozitele speciale de consumatie au fost introduse in noiembrie 1991 (prin HG
nr. 779/1991), pe cand impozitele generale de consumatie, reprezentate prin TVA
se aplica de la 1 iulie 1993. O reglementare mai complexa si distincta a
impozitelor speciale de consumatie s-a introdus prin Legea nr. 42/1993, care a
abrogat dispozitiile legale anterioare. Aceasta lege reglementeaza doua forme ale impozitelor speciale de
consumatie si anume: accizele la unele produse din import si din tara si
impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale. In mod succint
si pentru scopuri practice, se utilizeaza notiunea de "accize" pentru
ambele forme de impozite speciale de consumatie. Specific ambelor forme de
impozite speciale de consumatie este faptul ca ele se datoreaza intr-o singura faza a circuitului economic, respectiv
de catre producatori, importatori sau achizitori, iar cotele sau sumele fixe,
dupa caz sunt unice atat pentru produsele realizate la intern, cat si pentru
cele din import. Observam o deosebire esentiala fata de TVA, care se aplica la
fiecare stadiu al circuitului economic. Accizele se introduc in baza de
impozitare a TVA.
Accizele constituie (in tarile in care se
aplica) o sursa de venit apreciabila,
facil de obtinut, la un cost putin ridicat. Cotele cele mai mari de accize
afecteaza, in general, bauturile, tigarile, automobilele si carburantii si
furnizeaza majoritatea veniturilor procurate de aceste taxe speciale asupra
consumului, respectiv ¾.
Accizele, in general, sunt sensibile la inflatie, ajungandu-se in
perioade de inflatie puternica la o scadere a randamentului accizelor (de
altfel aceasta problema este actuala mai mult sau mai putin pentru toate
categoriile de impozite). Faptul ca se aplica supra valorii in vama, la care se
adauga taxele vamale, in cazul produselor importate, sau in suma fixa asupra
cantitatilor de petrol sau gaze livrate, face ca aceste taxe sa-si diminueze
randamentul in conditii de inflatie puternica.
Apare necesara,
astfel, o modificare a acestor taxe pentru a compensa efectele inflatiei. Partea accizelor in totalul prelevarilor
obligatorii variaza de la o tara la alta: moderata in Belgia, Germania,
SUA si foarte ridicata in Portugalia, Grecia, Irlanda. Structura lor difera in egala masura: tarile nordice impoziteaza puternic bauturile alcoolice, tarile de sud
le taxeazafoarte putin, iar Franta, Germania si Belgia aplica taxe medii. Accizele, constituind o sursa importanta de
venituri bugetare, usor de procurat, prin ele se urmaresc obiective bugetare
dar si eficienta administrativa.
Regula de eficienta este urmatoarea: taxarea unui bun trebuie sa fie invers proportionala
cu elasticitatea cererii in raport cu pretul. Ori, produsele precum
bauturile, tigarile, aparatura electronica, carburantii etc. nu comporta
substituiri puternice, deci cererea lor este considerata, in general,
inelastica in raport cu pretul. In realitate, inelasticitatea cererii in raport
cu pretul nu este intotdeauna verificata. Astfel, populatia este foarte
sensibila la costul carburantului. Transportul personal poate fi inlocuit cu
transportul in comun si astfel o modificare a costului carburantului provoaca
substituiri intre cele doua modalitati de transport. Anumite bauturi de
calitate superioara au o puternica elasticitate in sensul ca impozitul specific
asupra acestor bunuri genereaza substituiri intre categorii de calitate
diferita. O crestere a preturilor la tigari exercita un efect de franare a
consumului. S-a estimat ca in Franta o crestere a texelor indirecte de 20%
conduce la o reducere de 4% a consumului de tutun si de tigari. Franarea
consumului se opune obiectivului de obtinere a veniturilor bugetare. Taxele
speciale asupra consumului corespund, in general, vointei de descurajare a
consumurilor excesive de anumite
produse. Dar pentru ca acest impozit sa-si atinga scopul – respectiv franarea
consumului – trebuie ca cererea sa fie relativ elastica in raport cu preturile,
ipoteza care se dovedeste defavorabila realizarii celuilalt obiectiv –
asigurarea veniturilor bugetare.
1.2Studiul
legislativ privind accizele
Sfera de aplicare. Pentru anumite produse
(prevazute in anexa de la Legea nr.
22/15 aprilie 1994 care a inlocuit anexa de la Legea nr. 42/1 iulie 1993) agentii economici, persoane juridice,
asociatii familiale si persoane fizice autorizate – care produc, importa,
comercializeaza astfel de produse, datoreaza bugetului de stat, taxe speciale
de consumatei (denumite accize). Pentru carburantii auto din productia interna
livrati prin societatile comerciale PECO cu capital majoritar sau integral de
stat, platitorii de accize sunt aceste societati. Pentru carburantii livrati
direct din rafinarii catre alti beneficiari decat sistemul PECO accizele sunt
datorate de rafinarii.
In ordinul nr.
444/19 aprilie 1994 se stabileste incadrarea in cotele de accize si in clasele
de calitate a tigaretelor si produselor din tutun, din productia interna si din
import. Pentru cele de calitate superioara cota de acciza este de 300%, pentru
cele de calitate medie cota de acciza era de 70%, iar pentru cele de calitate
inferiora era de 45%.
Agentii economici
prevazuti mai sus care cumpara de la producatorii individuali produse de natura
celor prevazute in anexa pentru comercializare sunt obligati sa calculeze si sa
verse la bugetul de stat accizele aferente cantitatilor cumparate.
Pentru anumite
produse (tuica, rachiu) provenite din import si utilizate ca materie prima,
agentii economici prelucratori pot solicita restituirea accizelor platite in
vama. Agentii economici care comercializeaza bunuri de natura celor prevazute
in anexa nr. 1, introduse in tara de catre persoane fizice, neinregistrate ca
agenti economici, sunt obligati sa retina si sa verse la bugetul de stat
accizele stabilite potrivit legii.
Anexa 1 la Legea
nr. 22/15 aprilie 1994 (inlocuieste Anexa 1 la Legea nr. 42/1993).
LISTA
taxelor speciale de consumatie (accize) pentru produsele din import
si din tara
Nr. crt
|
Denumirea produsului sau grupei de produse
|
Cota
%
|
1
|
Alcool*
|
3
|
2
|
Tuica si rachiuri naturale
|
50
|
3
|
Vinuri
|
20
|
4
|
Bauturi spirtoase, inclusiv
lichioruri si bauturi obtinute prin distilare de cereale din care:
- whisky, gin; rom si rachiuri din trestie de zahar
|
100
300
|
5
|
Bauturi pe baza de vin din care:
- coniac
- sampanie
- vin spumos si vermut
|
115
200
115
45
|
6
|
Bere din care:
- bere ambalata in cutii metalice
- bere ambalata in sticle sub 0.5 l
|
55
200
150
|
7
|
Cafea, inclusiv cafea cu inlocuitori
|
80
|
8
|
Cafea solubila
|
80
|
9
|
Tigarete si produse din tutun de calitate superioara
|
300
|
10
|
Tigarete si produse din tutun de calitate medie
|
70
|
11
|
Tigarete si produse din tutun de calitate inferioara
|
45
|
12
|
Confectii din blanuri naturale (cu exceptia celor de iepure, oaie,
capra)
|
70
|
13
|
Mobilier scluptat
|
50
|
14
|
Articole de cristal
|
50
|
15
|
Bijuterii din materiale pretioase, inclusiv verighete
|
20
|
16
|
Benzina premium, regular si normala
|
15
|
17
|
Benzina fara plumb
|
13.5
|
18
|
Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel)
|
6
|
19
|
Autoturisme de oras (inclusiv din import, rulate) cu capacitatea
cilindrica a motorului peste 188 cmc
|
50
|
20
|
Produse de parfumerie
|
20
|
21
|
Aparate video de inregistrat sau de reprodus, chiar incorporand un
receptor de semnale videofonice; combine audio
|
40
|
22
|
Dublu radiocasetofon cu redare de pe banda magnetica sau
compact-disc
|
40
|
23
|
Camera video
|
50
|
24
|
Cuptoare cu microunde
|
50
|
25
|
Motociclete, scutere si miniscutere
|
30
|
26
|
Aparate foto
|
20
|
27
|
Aparat terminal telefonic individual tip "Cordless"
|
20
|
28
|
Aparat terminal telefonic tip "Cordless" cu automat de
raspuns incorporat
|
30
|
29
|
Aparate pentru aer conditionat, de perete sau de ferestre, formand
un singur corp
|
20
|
30
|
Arme de vanatoare
|
100
|
* Exclusiv
alcool etilic de sinteza tip MS si IS
Nota:
La pozitiile 1-8 inclusiv,
baza de aplicare a cotelor pentru produsele din import cuprinde si valoarea
ambalajelor.
Pentru calculul accizelor de
la pozitiile 9-11, Ministerul Finantelor va face, din punct de vedere fiscal,
incadrarea in grupele respective.
Accizele prevazute la
pozitiile 16-18 se calculeaza si se datoreaza numai pentru carburantii auto.
Pentru bunurile
introduse in tara de persoanele fizice neinregistrate ca agenti economici,
valorifate prin societati comerciale – baza de impozitare o reprezinta
contravaloarea ce se cuvine deponentului pentru bunurile vandute in
consignatie.
Produsele livrate
la rezerva de stat sunt exonerate de la plata accizelor pe perioada cat au
acest regim. La produsele scose din rezerva de stat, plata accizelor se face de
catre unitatile detinatoare ale acestor stocuri, la livrarea produselo catre
beneficiari.
Produsele
exportate direct sau prin agenti economici ce isi desfasoara activitatea pe
baza de comision, precum si produselor importate in regim de tranzit sau importate temporar,
atat timp cat se afla in aceasta situatie, nu sunt supuse accizelor. In cazul
in care agentii economici care efectueaza operatiuni de export cumpara de la
producatorii interni, in vederea vanzarii la export, produse prevazute in anexa
nr. 1, acestia pot solicita, restituirea accizelor aferente produselor finite
exportate.
1.3Modul
de calcul si baza de impozitare (conform Legii nr. 42/1 iulie 1993)
Accizele se
calculeaza prin aplicarea cotelor procentuale prevazute in anexa asupra bazei de impozitare care reprezinta:
a) pentru
produsele din productia interna – contravaloarea bunurilor livrate, exclusiv
accizele;
b) pentru
produsele din import – valoarea in vama stabilita potrivit legii, la care se
adauga taxele vamale si alte taxe speciale stabilite, potrivit legii, la
importul unor categorii de produse;
c) pentru
bunurile introduse in tara de persoanele fizice neinregistrate ca agenti
economici, dar comercializate prin agenti economici – contravaloarea ce se
cuvine deponentului pentru bunurile vandute.
Accizele preced
taxa pe valoare adaugata si se calculeaza o singura data, prin aplicarea
cotelor procentuale.
Momentul
datorarii accizelor il constituie:
a) data
efectuarii livrarii pentru producatori;
b) data
efectuarii formalitatilor de vamuire pentru importatori;
c) data
cumpararii pentru agentii economici achizitori;
d) data vanzarii
bunurilor pentru bunurile vandute prin consignatie.
Impozitul la titeiul din productia intena si gazele
naturale. Pentru titeiul din productia interna, gazul metan, agentii economici
autorizati datoreaza bugetului de stat impozit din momentul livrarii. Impozitul
datorat se calculeaza prin aplicareau unor sume stabilite asupra cantitatilor
livrate.
Plata accizelor
si a impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale se
efectueaza lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, prin virare cu
dispozitie de plata, cu cea cu limita de suma sau cu numerar, la organele
fiscale teritoriale sau in conturi deschise la banci si trezorerii. Neplata
accizelor sau a impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale
la termenele stabilite, atrage majorarea sumei de plata cu 0,3% pentru fiecare
zi de intarziere. Calculul majorarilor de intarziere se face din ziua
lucratoare imediat urmatoare expirarii termenului de plata si pana in ziua
platii inclusiv. Diferentele in minus constatate la verificarea accizelor si a
impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale se platesc in
termen de sapte zile de la data incheierii actului de control, impreuna cu
majorarile de intarziere, iar cele in plus se compenseaza cu platile ulterioare
sau se restituie, la cererile platitorilor in acelasi termen.
Constituie
contraventii urmatoarele fapte:
a) refuzul de a
pune la dispozitia organelor de control evidenta privind calcularea accizelor
sau a impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale, dupa
caz, datorate bugetului de stat;
b) nerespectarea
obligatiei de a tine evidentele privind calculul si varsarea accizelor sau a
impozitului la titeiul din productia interna, dupa caz, datorate bugetului de
stat;
c) nedepunerea in
termen a decontului de impunere privind accizele sau impozitul la titeiul din
productia interna, dupa caz.
Contraventiile se
sanctioneaza cu amenda de la 100000 la 300000 lei.
Constatarea
contraventiilor si aplicarea amenzilor se prescriu in termen de 2 ani.
Termenul de
prescriptie pentru stabilirea accizelor sau a impozitului la titeiul din
productia interna si dreptul de executare silita a acestora este de 5 ani.
Contestatiile
privind stabilirea si incasarea accizelor sau a impozitului la titeiul din
productia interna si gazele naturale, dupa caz, si a majorarilor de intarziere
se depun in termen de 30 de zile de la data instiintarii platitorilor si se
rezolva printr-o decizie motivata de catre Directia Generala a Finantelor
Publice si Controlului Financiar de Stat judeteana sau a Municipiului Bucuresti,
dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrare. Impotriva deciziei date se
poate face plangere in termen de 40 de zile la Ministerul Finantelor, care, in
cel mult 60 de zile de la inregistrare, este obligata sa o solutioneze.
Contestatiile sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma constatata.
Plangerile se timbreaza cu jumatate din taxa platita la contestatie.
Cu aceasta ocazie se abroga HG -ul nr 779/1991.
Dupa o buna
bucata de vreme de modificari si completari, de abrogari partiale, Legea nr
42/1993 este abrogata. La inceput Legea nr. 42/1993 a fost modificata si
complatata prin OG nr. 22/11 august 1995. Ulterior au actionat si alte acte
normative (inclusiv articole din legile bugetare pe 1996 si 1997) in directia
modificarii acestei legi. Dar a sosit ziua de luni, 29 decembrie 1997, in care
a aparut Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 82 privind regimul accizelor si
a taxelor indirecte. Aceasta ordonanta abroga legea nr. 42/1993 si toate
celelalte acte normative contrare.
In continuare voi
face o tratare a accizelor conform acestei ordonante. Ordonanta contine cateva
anexe care au fost adaugate lucrarii.
Sfera de aplicare. Accizele reprezinta taxe
speciale de consumatie care se datoreaza bugetului de stat, pentru anumite
produse din tara si din import. Produsele pentru care se datoreaza accize sunt:
a) alcoolul
etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse destinate
industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar;
b) produsele din
tutun;
c) produsele
petroliere;
d) alte produse
si grupe de produse.
La punctul a) " alcool
alimentar", sunt cuprinse:
a) alcool etilic
alimentar, produsele pe baza de alcool etilic alimentar si bauturile alcoolice
obtinute din distilare de cereale: vodca, rom, lichioruri, whisky, gin etc.;
b) bauturi
alcoolice naturale: tuica, rachiurile naturale etc;
c) vinurile si
produsele pe baza de vin: vinuri spumoase, alte produse pe baza de vin;
d) berea.
Platitorii de de
accize, pentru produsele prevazute mai sus, sunt agentii economici – persoane
juridice, asociatii familiale si persoane fizice autorizate – care produc sau
importa astfel de produse. Pentru alcoolul etilic alimentar, provenit din tara
sau din import, utilizat ca materie prima in obtinerea bauturilor alcoolice
spirtoase, acciza se plateste o singura data de catre agentul economic
producator sau importator de alcool etilic alimentar. Pentru bauturile
alcoolice spirtoase, produse in tara din alcool etilic alimentar, provenit din
tara sau din import, nu se mai datoreaza accize.
De asemenea, platitori de accize sunt:
a) agentii
economici prestatori, pentru toate cantitatile de alcool etilic alimentar
obtinut in sistem de prestari de servicii;
b) agentii
economici care cumpara de la producatorii individuali – persoane fizice –
produse de natura celor supuse accizelor pentru prelucrare si/sau
comercializare;
c) persoanele
fizice care introduc in tara alcool si bauturi alcoolice destinate consumului
individual in cantitati ce depasesc limitele admise in regim de scutire de taxe
vamale;
d) agentii
economici, pentru cantitati produse. Supuse accizelor, acordate ca dividende
sau ca plata in natura a actionarilor, asociatilor si dupa caz, persoanelor
fizice.
Pentru alcoolul
etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse destinate
industriei alimentare sau consumului, accizele se datoreaza si se calculeaza o
singura data de catre agentul economic producator sau importator si sunt
stabilite in sume fixe exprimate in ECU pe unitatea de masura.
La punctul b), "produse de tutun"
se includ: tigaretele, tigarile de foi, tutunul destinat fumatului etc.
Pentru produsele
din tutun, platitorii de accize sunt agentii economici – persoane juridice,
asociatii familiale si persoane fizice autorizate – care produc sau importa
astfel de produse. De asemenea, platitori de accize sunt persoanele fizice care
introduc in tara produse din tutun destinate consumului individual, in
cantitati ce depasesc limitele admise in regim de scutire de taxe vamale.
Pentru tigarete,
indiferent de provenienta si calitatea acestora, se datoreaza bugetului de stat
o acciza specifica, stabilita in ECU pe 1000 de tigarete, la care se adauga o
cota de 20%, aplicata asupra bazei de impozitare. Acciza totala datorata
bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 20%, in situatia in care agentii
economici producatori utilizeaza in retetele de fabricatie cel putin 50% tutun
din productia interna.
Baza de impozitare pentru stabilirea
componentei procentuale a accizelor la tigarete este:
a) pentru
produsele din productia interna- pretul de livrare, mai putin acciza, respectiv
pretul producatorului, care nu poate fi mai mic decat suma costurilor
ocazionate de obtinerea produsului respectiv;
b) pentru
produsele din import – valoarea in vama, la care se adauga taxele vamale si
alte taxe specifice, dupa caz.
La litera c) "produse
petroliere" se datoreaza accize pentru carburanti.
Platitorii de
accize pentru carburantii auto sunt agentii economici producatori sau
importatori de astfel de produse. Pentru carburantii auto se datoreaza
bugetului de stat accize stabilite in ECU pe tona de produs finit
La litera d)"alte produse si grupe
de produse" platitorii de accize pentru produsele prevazute in anexa nr. 2
sunt agentii economici – persoane juridice, asociatii familiale si persoane
fizice autorizate – care produc, importa si comercializeaza astfel de produse.
Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara bunuri de
natura celor prevazute la nr crt 8 din
anexa nr. 2. Agentii economici care comercializeaza bunuri de natura celor
prevazute in anexa nr.2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile
amanetate de catre persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de
amanet, sunt obligati sa retina si sa verse la bugetul de stat accizele stabilite
(cu exceptia bunurilor prevazute la nr crt 8 din anexa nr.2). Accizele preced
TVA si se calculeaza o singura data prin aplicarea cotelor procentuale asupra
bazei de impozitare.
Baza de impozitare reprezinta:
a) pentru
produsele din productia interna – preturile de livrare, mai putin accizele,
respectiv pretul producatorului;
b) pentru
produsele din import – valoarea in vama plus taxele vamale;
c) pentru
bunurile provenite de la persoanele fizice neinregistrate ca agenti economici –
contravaloarea ce se cuvine deponentului;
d) pentru bunuri
amanetate de catre persoanele fizice si devenite proprietatea caselor de amanet
– contravaloarea incasata de casele de amanet la vanzarea bunurilor respective,
mai putin accizele.
Scutiri. Sunt scutite de plata
accizelor:
a) produsele
exportate direct sau prin agenti economici care isi desfasoara activitatea pe
baza de comision; in cazul in care agentii economici care efectueaza operatiuni
de export cumpara de la producatorii interni, in vederea vanzarii la export,
produse supuse accizelor, acestia pot solicita in termen de 3 luni de la data
efectuarii exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor
justificative, restituirea accizelor aferente produselor finite exportate;
b) produsele
comercializate prin magazinele autorizate sa comercializeze marfuri in regim
duty-free;
c) produsele
importate in regim de tranzit sau import temporar, atat timp cat se afla in
aceasta situatie;
d) bunurile din
import provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi
nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica,
acordate de guverne straine, organisme internationale si organizatii non-profit
si de caritate, institutiilor de invatamant si de cultura, ministerelor, altor
organe ale administratie publice, in conditile stabilite de Ministerul
Finantelor;
e) produsele
livrate la rezerva de stat, pe perioada cat au acest regim;
f) bunurile
prevazute la nr crt 8 din anexa nr 2 constituie ca aport in natura sau
achizitionate din aportul in numerar, in conditiile stabilite de Ministerul
Finantelor;
g) alcoolul
etilic alimentar, utilizat in productia de medicamente, de alcool medical;
h) alcoolul
etilic alimentar, utilizat in scop medical in spitale si farmacii.
Pentru aceste
produse scutirea se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea
acestora.
Momentul datorarii accizelor
a) data
efectuarii livrarii – pentru produsele din productia interna;
b) data
efectuarii formalitatilor de receptie a alcoolului etilic alimentar rezultat
din procesare – la prestatorul de servicii;
c) data
transferului alcoolului etilic alimentar din statia de productie in cea de
prelucrare a acestuia in bauturi alcoolice – in cazul unitatilor care detin
atat sectii de producere a alcoolului etilic alimentar, cat si de producere a
bauturilor alcoolice;
d) data
inregistrarii declaratiei vamale de import – pentru importatori;
e) data
cumpararii – pentru agentii economici achizitori:
f) data vanzarii
bunurilor (pentru cele vandute de agentii economici gen consignatie).
Impozitul la titeiul si la gazele naturale din
productia interna. Pentru titeiul si gazele naturale din productia
interna, agentii economici autorizati datoreaza bugetului de stat impozit din
momentul livrarii.
Impozitul datorat
precede taxa pe valoare adaugata si se calculeaza prin aplicarea sumelor
stabilite in lei pe unitatea de masura. Impozitul se corecteaza de catre Guvern
la propunerea Ministerului Finantelor, in functie de modificarile intervenite
in nivelul preturilor la import si la cele cu ridicata.
Aprecieri finale. Accizele se platesc in lei. Valoarea in lei a
accizelor datorate la bugetul de stat, stabilite in ECU pe unitatea de masura,
se determina prin trasformarea sumelor exprimate in ECU la cursul de schimb
valutar comunicat de BNR.
Raspunderea
calcularii si varsarii la bugetul de stat a accizelor si impozitului la titeiul
si la gazele naturale din productia interna, revine platitorilor.
Platitorii de
accize, de impozit la titeiul si la gazele naturale din productia interna, au
obligatia sa depuna lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoarele, pe baza
decontului de impunere, prin virament sau in numerar, dupa caz, in contul
bugetului de stat, deschis la unitatile teritoriale ale trezoreriei statului,
iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata
taxelor vamale.
Neplata la timp a
taxelor speciale de consumatie atrage dupa sine perceperea de majorari de
intarziere.
1.4Evolutia
accizelor in perioada 1991-1997 precum si exemplificarea modului de calcul
In 1991 impozitul
pe circulatia marfurilor si accize s-a realizat in suma de 182.5 mld lei,
detinand si ponderea in totalul
impozitelor indirecte (91%). Totodata, fata de programul actualizat
acesta s-a incasat in proportie de 81.5%, nerealizarea fiind influentata de mai
multi factori, respectiv de:
nerealizarea productiei
industriale in volumul si structura programata fie ca urmare a restrangerii
activitatii unor agenti economici din lipsa de materii prime si materiale,
energie electrica si termica, fie lipsa unor comenzi si contracte ferme atat
pentru aprovizionare cat si pentru desfacere. Astfel pe intreg anul 1991
productia industriala a fost mai mica cu 22% fata de anul 1990, reduceri mai
mari inregistrandu-se in constructia de masini, electronica, prelucrarea titeiului
etc. Ponderea in totalul incasarilor din impozitul pe circulatia marfurilor si
accize, o reprezinta varsamintele de la regii autonome si societati comerciale
cu capital de stat (86.5). In anul 1991 impozitul pe circulatia marfurilor si
accize a reprezentat 8.26% din PIB.
In 1992 impozitul pe circulatia marfurilor
si accize s-a realizat in suma de 418.5 miliarde lei, cu 12.8% (-61.5 miliarde)
sub nivelul prevederilor pe anul 1992. Nerealizarea incasarilor din impozitul
pe circulatia marfurilor si accize s-a datorat in principal:
scaderii volumului de
activitate fata de anul 1991, din care productia industriala cu 21.8% ca urmare
a utilizarii reduse a fortei de munca etc.
cresterii livrarilor la
export.
Dupa cum se
observa in anul 1992, impozitul pe circulatia marfurilor si accize a si scazut
ca pondere in PIB de la 8.26% la 6.94% in acelasi an.
In 1993 accizele s-au realizat in suma de
399.6 miliarde lei inregistrandu-se o depasire cu 5.6 fata de prevederi. In
anul 1993 accizele au reprezentat 14% din totalul veniturilor bugetare si doar
2% din PIB. In anul 1994 accizele si
impozitul pe circulatia marfurilor s-au incasat in suma de 774.5 miliarde lei
(din care accizele sunt 597.5 mld lei) si reprezinta 76.2% din prevederile
aprobate. Ponderea accizelor de 597.5 mld lei
CUPRINS
1.Analiza accizelor
1.1Scurta introducere in problematica accizelor
1.2Studiu legislativ privind accizele
1.3Modul de calcul si baza de impozitare conform legii nr. 42/1 iulie 1993
1.4Evolutia accizelor in perioada 1991-1997 precum si exemplificarea modului de calcul
2.Accizele
3.Accizele pentru alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, bauturile alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului care contin alcool etilic.
4.Accizele datorate pentru produsele din tutun
5.Accizele pentru produsele petroliere
6.Accizele pentru alte produse si grupe de produse
7.Scutiri acordate la plata accizelor, momentul datorarii accizelor si obligatiile platitorilor de accize
8.Practica comunitara
9.Perfectionarea legislatiei privind accizele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu