CURS 9 MANAGEMENT
INTERNAŢIONAL
2.4. TIPOLOGIA STRUCTURILOR ORGANIZATORICE ALE FIRMELOR
DE AFACERI INTERNAŢIONALE
Atunci când firma de afaceri internaţionale îşi stabileşte ca obiectiv
internaţionalizarea activităţii, structura sa organizatorică cunoaşte
modificări.
Există trei mari categorii de
structuri organizatorice, fiecare corespunzând unui anumit stadiu de
internaţionalizare:
1. structuri internaţionale;
2. structuri globale;
3. structuri complexe.
1.
Structurile internaţionale
Structurile internaţionale sunt specifice firmelor care se află în fazele iniţiale ale dezvoltării
internaţionale.
Aceste structuri se constituie:
A.
fie prin extinderea în străinătate a structurii
organizatorice interne,
B.
fie prin instituirea unei divizii internaţionale în
cadrul firmei.
În funcţie de acestea, avem două
tipuri de structuri:
1. A. structura cu departament de export
1.
B. structura cu divizie internaţională.
1.A. Structura cu departament de export este prima formă de organizare a
firmei, ce reflectă o activitate internaţională.
Departamentul de export este format din specialişti în afaceri
internaţioale şi are sarcina derulării exporturilor firmei. Acest departament (serviciu) realizează două funcţii
importante:
·
funcţia de cercetare a pieţei externe şi de obţinere a
informaţiilor necesare cu privire la piaţa externă şi, în
funcţie de aceasta, contribuie la definirea unei straegii viitoare a firmei;
·
funcţia
operativă de selectare a clienţilor, de contractare şi derulare a tranzacţiilor
internaţionale.
Avantajele structurii cu departament de export:
1.
Poate aduce profituri mai mari, pentru că se elimină
comisioanele acordate unor firme de comerţ exterior;
2.
Asigură o corelaţie şi un control mai bun asupra întregii
activităţi de export.
Dezavantajul structurii cu departament de export constă în
subordonarea acestui departament faţă de
departamentul de marketing, ceea ce duce la limitarea comunicării cu celelalte
departamente, în special cu compartimentul de producţie, cercetare-dezoltare şi
cel financiar.
Această
structură de organizare se adaptează mai bine firmelor cu linie mică de produse
şi firmelor ce se află în faza iniţială a operaţiunii de internaţionalizare,
iar vânzările din export deţin o pondere mai mică decât pe piaţa internă.
1.B.
Structura cu divizie internaţională – apariţia
acesteia a fost determinată de o serie de factori, cum ar fi:
·
accentuarea angajării internaţionale
a firmei impune conducerea operaţiunilor de internaţionalizare de la un nivel
ierarhic mai înalt şi crearea unei structuri organizatorice separate;
·
concentrarea tuturor activităţilor
internaţionale într-o singură unitate organizatorică reprezintă cel mai bun mod de a face faţă complexităţii
pieţei mondiale şi de a exploata oportunităţile mediului global de afaceri;
·
necesitatea formării specialiştilor
în afaceri internaţionale şi plasarea lor într-o structură separată.
În această structură organizatorică, managementul
operaţiunii internaţionale este coordonat de o divizie situată, de fapt, în
ţara unde îşi are sediul firma mamă.
A, B = produse
Avantajele structurii cu divizie
internaţională:
1.
Gruparea operaţiunilor internaţionale
într-o singură divizie permite companiei
realizarea unei strategii unice şi cuprinzătoare a activităţii
internaţionale;
2.
Se asigură un cadru profesional
pentru formarea unor manageri internaţionali experimentaţi;
3.
Coordonarea centrală a operaţiunilor
internaţionale permite firmei să ia decizii adecvate în legătură cu: sursele de aprovizionare, resursele
primare, localizarea producţiei, identificarea pieţelor de desfacere, etc.
Dezavantaje structurii cu divizie internaţională:
1.
Separarea activităţii internaţionale
de cea internă poate duce la fomarea a două tabere cu interese divergente;
2. Pot
apare neconcordanţe între deciziile manageriale de vârf şi între deciziile
specialiştilor, cu privire la alocarea resurselor pentru cele două activităţi (interne şi internaţionale).
2.
Structurile globale
Coordonarea
activităţii la nivel global implică, pentru manageri, sarcini şi
responsabilităţi sporite şi, în acelaşi tmp, modificarea fluxurilor din cadrul
firmei. Toate aceste aspecte impun constituirea unei structuri globale.
Orice companie
internaţională urmăreşte trei elemente în realizarea unei
structurii globale:
A. gama de produse;
B. regiunile geografice
în care acţionează;
C. de câte departamente
are nevoie pentru realizarea acţiunilor sale.
În funcţie de aceste trei elemente, se întâlnesc trei tipuri de
strategii globale:
2.A. structura globală pe produs;
2.B. structura globală geografică;
2.C. structura globală funcţională.
2.A. Structura globală pe produs –
se caracterizează prin funcţionarea unor departamemente distincte pentru
fiecare produs în parte. Fiecare din aceste departamente reprezintă o unitate
de producţie semiautomată, având propriile departamente funcţionale, iar
managerul acestora are responsabilitatea producţiei la scară largă.
Fiecare departament este relativ independent faţă de
celelate departamente; el
trebuie să funcţioneze ţinând cont de strategia generală a corporaţiei.
Top managerul firmei sprijină şi coordonează
activitatea acestor departamente, luând decizii de dezvoltare sau de reducere a
activităţii unor departamente, în funcţie de rezultatele acestora.
Directorul departamentului are întreaga responsabilitate
şi autoritate în dezvoltarea şi promovarea liniei sale de produse.
Avantajele structurii globale pe
produs:
1.
Uşurează transmiterea rapidă a
fluxurilor de tehnologie şi know-how de la firma mamă către sucursalele sale
din structură;
2.
Independenţa departamentelor permite
adăugarea oricând a unei noi linii de produse, fără a deranja restul
activităţilor;
3.
Permite un răspuns imediat la
presiunile concurenţei în ceea ce priveşte un anumit produs.
Dezavantajele structurii globale pe produs:
1.
Dublarea departamentelor funcţionale
determină o schemă de personal încărcată, ce duce la creşterea costurilor
salariale;
2.
Există posibilitatea ca acelaşi
client să fie abordat de mai mulţi
reprezentanţi ai aceleiaşi companii;
3.
Managerii acestor departamente pot fi
tentaţi să acorde un mai mare interes pentru piaţa internă, unde au mai multă
experienţă, decât pentru piaţa internaţională.
2.B. Structura globală geografică
grupează activitatea internaţională a companiei pe departamente zonale (geografice). Managerii acestor departamente răspund
de activitatea companiei în zona respectivă.
Activităţile sunt
organizate pe câteva zone geografice mari, ai căror directori au în subordine
directorii din fiecare ţară.
Activitatea
fiecărui deprtamant regional trebuie să se înscrie în strategia globală a
companiei. Astfel, directorii de zonă sunt direct subordonaţi directorului
general al companiei care, prin departamentele funcţionale situate la Cartierul
General, realizează planificarea de ansamblu şi controlul activităţii fiecărui
departament zonal.
Avantajele
structurii globale geografică:
1.
Puterea de decizie a directorilor
zonali fiind autonomă, ei pot efectua o mai rapidă adaptare a producţiei,
preţurilor, a canalelor de distribuţie la cerinţele pieţei;
2.
Cunoaşterea în amănunt a cerinţelor
locale, ceea ce duce la realizarea unor economii la scară regională;
3.
Atunci când apar probleme, directorul
regional poate găsi şi implementa soluţii mult mai rapid, prin transfer de
tehnologie sau de resurse;
4.
Directorul general poate consilia
Cartierul General atunci când se iau decizii de pătrundere pe o piaţă, indicând
care din filialele existente este cea în măsură să realizeze penetrarea pe
această piaţă.
Dezavantaje structurii globale geografică:
1.
Deoarece compartimentul are o gamă
largă de produse, fiecare departament regional fiind răspunzător de realizarea
acestuia, poate avea loc un efect de dublare a resurselor necesare, a activităţilor
de producţie, ceea ce determină creşterea costurilor şi reducerea eficienţei;
2.
Poate influenţa lipsa de interes a
departamentelor regionale în promovarea unor produse noi realizate la Cartierul
General sau în cadrul altui departament regional.
2.C. Structura globală funcţională –
în cadrul acesteia, directorii fiecărui departament funcţional de la nivelul
Cartierului General răspund de activitatea internaţioală a departamentului şi
sunt subordonaţi directorului general. Departamentul de producţie răspunde de
realizarea întregii producţii internaţionale, având în structură direcţii de
producţie atât pentru piaţa internă, cât şi pentru internaţională.
Avantajele structurii globale funcţionale:
1.
Activitatea poate fi condusă şi
controlată de un număr redus de manageri;
2.
Acest control se exercită direct sau
centralizat;
3.
Sunt eliminate dezavantajele legate
de dublarea funcţiilor.
Dezavantajele structurii globale funcţionale:
1.
Având în vedere că fiecare departament
funcţionează independent, coordonarea activităţii poate deveni dificilă;
2.
Responsabilitatea, în ceea ce
priveşte profitul şi profitabilitatea, revine managerului general ce ia
deciziile operative, în funcţie de rapoartele primite de la departamentele funcţionale;
3.
Pot apare conflicte de interese între
departamente, ce pot fi rezolvate de managerul general.
3.Structurile complexe
Aceste structuri caută să răspundă cerinţelor de
creştere a capacităţii mediului global de afaceri al firmei şi să facă posibilă
o mai bună adaptare a acestei structuri
Principalele
tipuri de structuri complexe sunt:
3.A. structura matriceală;
3.B. structura bazată pe unităţi strategice;
4.C. structura în reţea.
3.A.
Structura matriceală – presupune
suprapunerea peste linia ierarhică verticală a unor autorităţi şi
responsabilităţi orizontale. Acest lucru presupune renunţarea la principiul
unităţii de comandă (fiecărui angajat îi corespunde unui singur şef).
În cadrul
structurii matriceale există 2 sau chiar 3 canale de comandă, ceea ce înseamnă
că directorii de filială se subordonează către mai multe departamente centrale.
Avantajele
structurii matriceale:
1.
Flexibilitatea acestei structuri şi
posibilitatea modelării ei pentru a obţine maximum de eficienţă;
2.
Permite o mai bună utilizare a
resurselor prin împărţirea
acestora în funcţie de nevoile de moment pentru un anumit produs sau o anumită
ţară;
3.
Informaţiile circulă mult mai rapid,
folosindu-se atât fluxurile orizontale, cât şi cele verticale;
4.
Legăturile directe şi comunicarea
rapide avantajează şi dirijează procesul de luare a deciziilor şi asigură o
flexibilitate foarte mare a activităţii de coordonare.
Dezavantajele structurii matriceale:
1.
Existenţa mai multor linii de
comandă, ceea e determină diluarea responsabilităţii;
2.
Deşi informaţiile circulă mult mai
rapid, procesul decizional ia timp, datorită întâlnirilor care trebuie
organizate la nivelul de vârf pentru a lua decizii în comun;
3.
Tensiunile şi conflictele ce pot
apare din dorinţa unui director de departament de a concentra mai mult
autoritatea decât ceilalţi.
3.B. Structura bazată pe unităţi
strategice – a fost introdusă de marile companii, pentru a-şi
desfăşura mai eficient activitatea. Această structură constă în separarea
afacerilor compartimentului în unităţi distincte ce au drept sarcini
producerea, dezvoltarea şi organizarea unuia din produsele compartimentului,
astfel încât fiecare produs să fie tratat cu aceeaşi atenţie.
Unitatea strategică de afaceri trebuie să îndeplinească
următoarele criterii:
1.
să aibă un obiectiv
propriu, diferit de cel al altor unităţi din cadrul firmei;
2.
să se
confrunte cu un grup distinct de competitori;
3.
să aibă
o planificare proprie, diferită de cea a altor unităţi şi
4.
să
dispună de resurse proprii;
Managementul acestei unităţi strategice este
însărcinat cu întereaga activitate a acestuia de planificare, organizare,
producţie, ceea ce presupune resurse umane şi comerciale.
Înfiinţarea unei astfel de structuri a pornit de la
faptul că, în majoritatea marilor companii, unele produse erau neglijate.
Analizele au demonstrat că principala cauză nu era faptul că produsele nu mai aveau piaţă, ci că ele erau
desconsiderate în favoarea altor produse considerate mai importante. În aceste
condiţii, firmele mici, ce aveau ca obiect de activitate doar acel produs,
reuşeau să depăşească marile companii. Din această cauză s-a întemeiat ideea
abordării acestor afaceri în mod
distinct.
Avantajele structurii bazată pe
unităţi strategice :
1.
O mai bună concentrare a activităţii
în paralel cu o puternică descentralizare a deciziei de către managerii
fiecărei unităţi;
2.
Tratarea cu aceeaşi importanţă a
fiecărui produs;
3.
Managerul acestei unităţi are deplină
libertate de dezvoltare a spiritului său antreprenorial.
Dezavantul
structurii bazate pe unităţi strategice constă în dublarea funcţiilor manageriale. Acest
dezavantaj poate fi atenuat printr-o bună cooperare între cei doi manageri (cel din vârful companiei şi cel din vârful unităţii
strategice).
Acest tip de
structură este indicat unor companii mari şi foarte mari şi cu o reţea
diversificată de produse
3.C. Structura în reţea – constă dintr-un grup de compartimente, adesea
integrate pe verticală, care cooperează între ele pentru atingerea unui anumit
obiectiv, fixat de comun acord.
Această
formă de organizare este cel mai des întâlnită în Japonia şi se numeşte Keiretsu.
Structura în reţea
reprezintă o coaliţie de firme, o grupare constituită dintr-o firmă principală
(ordonator) şi numeroşi subcontractanţi, ce lucrează într-un sistem de
producţie unitar, subordonat obiectivului de sporire a competitivităţii globale
(ex: Mitsubishi).
2.5. DOCUMENTELE DE EXPRIMARE A STRUCTURII ORGANIZATORICE
A UNEI FIRME
Structura de
organizare a firmei de afaceri internaţionale se exprimă prin 3 documente:
1.
R.O.F.
- ul;
2.
Fişa postului;
3.
Organigrama.
1. R.O.F.-ul
Reprezintă documentul ce realizează reprezentarea,
cuprinzătoare şi detaliată, a structurii organizatorice a fimrei. R.O.F. –ul
descrie mecanismul de funcţionare a firmei prin:
·
stabilirea atribuţiilor fiecărui departament;
·
precizarea sarcinilor, competenţelor, responsabilităţilor
tuturor funcţiilor existente în companie.
Relaţiiile organizatorice sunt reflectate prin
diagrame de relaţii.
Un ROF este alcătuit
din mai multe părţi:
I. Organizarea şi funcţionarea
firmei, care cuprinde:
a.
dispoziţii generale ce se referă la:
-
baza legală a constituirii şi
funcţionării firmei;
-
obiectul şi domeniul de activitate;
-
tipul firmei.
b. structura
organizatorică – enumerarea în ordine descrescătoare a nivelelor
ierarhice şi a subdiviziunilor organizatorice (compartimente, birouri, serviciile) ce le compun.
II. Atribuţiile firmei;
III. Conducerea firmei:
a.
atribuţiile
AGA;
b.
atribuţiile Consiliului de
Administraţie;
c.
atribuţiile conducerii executive (Comitetul de Direcţie şi directorii executivi) şi
responsabilităţile fiecărui organ;
IV.
Compartimentele funcţionale şi de producţie:
a. se procedează la o descriere de detaliu a
compartimentelor firmei şi a funcţionilor încorporate în fiecrare din ele;
b. se
descriu compartimentele în ordinea succesiunii lor în organigramă –
compartimentele se grupează pe module portivit subordonării lor faţă de
directori (compartimentele subordonte
directorului de marketing, de producţie, economic, etc.);
c.
se precizează atribuţiile fiecăui
compartiment din stuctura funcţională şi din cea operativă, şi se ilustrează
prin diagrama de relaţii.
ROF îndeplineşte un dublu rol:
1.
rolul de stabilire, precizare a
sarcinilor, competenţelor şi responsabilităţilor pentru organele colective de
conducere şi pentru directori, precum şi
pentru celelaltate funcţii de conducere şi pentru diferite compartimente şi
funcţii de execuţie;
2.
rolul de a oferi posibilitatea cunoaşterii, de către
fiecare salariat, a atribuţiilor şi sarcinilor specifice compartimentului în
care lucrează şi relaţiile cu celelate compartimente din cadrul structurii.
2.
Fişa postului – este un document important
al ROF-ului, ce cuprinde:
·
denumirea postului;
·
obiectivele individuale ale postului;
·
compartimentul în care este cuprins;
·
cerinţele specifice ale postului (studii,
vechime, vârsta, aptitudinile, deprinderile, calităţile);
·
relaţiile cu alte posturi (ierarhice,
funcţionale, de cooperare, de reprezentare);
·
sarcinile, autoritatea şi responsabilităţile fiecărui
post.
Este nevoie ca fiecare fişă de post să fie revăzută
periodic şi adaptată în funcţie de obiectivele generale ale firmei.
3.
Organigrama – este o reprezentare grafică
a structurii organizatorice a firmei.
De obicei, este constituită din căsuţe dreptunghiulare
- care reprezintă compartimentele sau posturile de conducere şi linii - care
definesc relaţiile organizatorice dintre părţile componenta ale structurii (posturile şi compartimentele).
Organigrama este o anexă la ROF şi îndeplineşte un dublu rol:
1.
rolul de instrument pasiv – de
vizualizare, de reprezentare schematică
a structurii organizatorice;
2.
rolul de instrument activ – de analiză a modului de proiectare.
În funcţie de sfera de cuprindere
organigramele pot fi:
·
generale sau de ansamblu –
ilustrează structura organizatorică a firmei în ansamblu;
·
parţiale – redau în
detaliu componenţa organizatorică a unor subunităţi ale firmei.
După forma reprezentării
organigramele pot fi:
·
piramidale;
·
ordonate de la stânga la dreapta;
·
circulare.
Este necesar ca între structura de organizare şi
organigramă să nu se pună semnul de egalitate.
Organigrama nu reprezintă decât desenul structurii.
Organigrama structurală reprezintă un alt concept,
mult mai amplu, cu mult mai multe nuanţe, iar organigrama trebuie adaptată în
timp, în funcţie de factorii prezentaţi anterior.
Structura de organizare nu este fixă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu