CURS 10 MANAGEMENT
INTERNAŢIONAL
ORGANIZAREA INFORMALĂ
1. DEFINIREA ŞI CARACTERISTICILE ORGANIZĂRII INFORMALE
Organizarea informală (neoficială,
neinstituţională sau psihoafectivă)
reprezintă un ansamblu de grupuri şi de relaţii sociale formate spontan între
oamenii dintr-un mediu de muncă.
Caracteristicile
organizării informale
sunt:
1.
Organizarea
informală priveşte oamenii şi relaţiile personale dintre ei, în timp ce
organizarea formală (oficială) se referă la poziţiile oficiale, în termenii
autorităţii şi responsabilităţii. Acesata înseamnă că organizarea formală este
asociată postului deţinut şi o persoană o are numai atunci când ocupă acel
post. Deci, puterea informală este personală, iar puterea formală este
instituţională.
2.
Puterea
informală este dată de membrii grupului şi nu este acordată de manageri, ea
fiind un subiect al sentimentelor oamernilor, având o încărcătură subiectivă;
3.
Datorită naturii subiective nu poate fi controlată de managerul firmei în maniera
în care organizarea formală poate fi controlată;
4.
Organizările informaţionale sunt instabile şi tind să
rămână mici, pentru a se păstra în limitele relaţiilor personale. Drept urmare,
în cadrul firmelor mari există numeroase
organizări informale.
În mod obişnuit, un manager deţine o
anumită putere informală în acelaşi timp cu puterea formală. De regulă, un
manager nu are mai multă putere informală decât alte persoane din grupul
informal şi, de asemenea, managerul şi liderul informal sunt două persoane
diferite în grupurile de muncă.
2. LIDERII ORGANIZĂRII INFORMALE
Liderii grupurilor informale sunt
susţinuţi de anumite valenţe subiective, cum ar fi:
·
vârsta;
·
vechimea în muncă;
·
experienţa;
·
prestigiul profesional;
·
calităţile umane (bunătatea, omenia, sensibilitatea,
altruismul, sinceritatea, caracterul, exigenţa, etc.).
Într-un grup
doar câteva persoane pot fi lideri informali. Deci, există un singur lider
informal ce are mai multă auoritate
decât ceilalţi.
Fiecare
manager trebuie să afle care este liderul informal cheie şi să conlucreze cu
acesta, astfel încât să încurajeze un comportament constructiv care să ducă la
realizarea obiectivelor firmei.
Managerul
trebuie să fie conştient atunci când grupul informal nu este alături de el,
eforturile şi autoritatea sa putând fi subminate.
Organizările
informale pot fi, de asemenea, o sursă ce furnizează potenţialii manageri
formali. Nu trebuie uitat că, atunci când un lider informal a fost promovat
într-un post de manager, el nu s-a dovedit a fi şi un bun manager formal.
Există, astfel, numeroase exemple de lideri informali de succes ce au devenit
şefi aroganţi şi autoritari odată ce au ajuns sus.
Unii lideri
informali au eşuat în funcţii de conducere formală pentru că au fost depăşiţi
de competenţe mult mai mari pe care le presupuneau funcţiile manageriale.
3. TIPURI DE GRUPURI ÎN ORGANIZAREA INFORMALĂ
Organizarea
informală este un
ansamblu de grupuri de oameni şi relaţiile dintre ele. Aceste
grupuri pot fi:
·
orizontale;
·
verticale;
·
mixte.
·
Grupurile orizontale cuprind persoane aflate pe aceeaşi linie ierarhică în
cadrul organizaţiei.
Acestea sunt cel mai frecvent întâlnite grupuri şi se formează mai repede
decât alte grupuri, pentru că membrii grupului pot fi din acelaşi compartiment
şi nu au poziţii diferite în ierarhia firmei. Aceste persoane promovează
comunicarea dintre ei de pe poziţii de egalitate şi comunică aceleaşi probleme,
interese, nelinişti.
·
Grupurile verticale sunt formate din angajaţii situaţi la diferite nivele
ale organizării formale. Cel mai adesea, aceştia provin din aceleaşi domenii de
activitate. Relaţiile din aceste grupuri pot fi rezultatul unor interese
exterioare firmei sau se nasc ca urmare a numeroaselor şi frecventelor
raporturi de serviciu (comunicarea
şef - subordonaţi).
Existenţa acestor grupuri verticale
are avantajul că oferă o mai bună imagine a şefului formal în ochii
subordonatului, ca urmare a relaţiilor din cadrul grupului informal.
Poate apare, însă, riscul unei diminuări a autorităţii formale a şefului
şi, de asemenea, riscul ca şeful să-şi piardă obiectivitatea în relaţiile cu
subalternii, ducând la favoritisme.
·
Grupurile
mixte
reprezintă combinaţii de două sau mai multe persoane din
diferite domenii de muncă şi diferite poziţii ierarhice. Se formează pe baza
unor relaţii comune în afara organizaţiei (frecventează acelaşi grup, aparţin
aceleiaşi etnii, locuiesc în acelaşi bloc, etc.).
4. AVANTAJELE ŞI DEZAVANTAJELE ORGANIZĂRII INFORMALE
Grupurile informale pot produce avantaje pentru firmă, dar pot genera şi o
serie de probleme.
Avantajele organizării informale sunt:
1.
Organizarea informală contribuie la creşterea eficacităţii activităţii
firmei şi poate uşura sarcinile de muncă ale conducerii, încurajând cooperarea
între angajaţi. Astfel, atunci când managerii ştiu şi simt că
organizarea informală este cu ei, se simt mai puţin constrânşi să-i controleze
pe subordonaţi. De asemenea, managerii
sunt încurajaţi să descentralizeze conducerea şi, astfel, sarcinile de muncă
ale managerului sunt uşurate.
2.
Organizarea informală oferă satisfacţie şi stabilitate grupurilor de muncă. Astfel, lucrătorii dintr-un grup informal au sentimentul securităţii, au
satisfaţia muncii în grupul respectiv şi consideră că au ceva de câştigat dacă
rămân în grup, fapt ce reduce fluctuaţia de personal.
3.
Organizarea informală îmbunătăţeşte comunicarea interpersonală, reprezintând o supapă de refulare pentru tensiunile, grijile, emoţiile şi
stress-ul oamenilor. Astfel, oamenii aflaţi într-o organizare informală îşi pot
descărca grijile, discutându-le cu cineva apropiat, într-o formă prietenească
şi deschisă.
4.
Organizarea informală determină managerii să planifice şi să acţioneze mai
atent decât ar face-o în absenţa grupurilor informale. Asfel, managerii inteligenţi ştiu că organizarea informală reprezintă un
control şi o contrapondere la folosirea fără limite a autorităţii lor oficiale.
Ei ştiu că forţa grupurilor informale, dacă este potrivnică, poate şubrezi
planul sau proiectul acţiunilor următoare. Dar managerii doresc ca planurile
lor să aibă succes, pentru că ei răspund în faţa autorităţii proprietarilor în
caz de eşec.
Dezavantajele organizării informale sunt:
1.
Organizarea informală produce rezistenţă la schimbări şi încurajează
atitudini negative faţă de schimbare. Asrfel, grupul
informal are tendinţa de a deveni protectorul felului de viaţă anterior şi să
se opună, cu vehemenţă uneori, schimbărilor.
2.
Organizarea informală poate produce zvonuri indezirabile.
3.
Organizarea informală poate provoca conflicte înterpersonale şi
intergrupale ce pot dăuna firmei. Astfel, atunci
când salariaţii cheltuiesc o mare parte din timpul şi energia lor pentru a se
lupta unii cu alţii, energia şi randamentul lor se vor diminua şi ei vor oferi
mai puţin firmei. Conflictele pot deveni atât de puternice încât pot degenera
în “lupte”
între anumite grupuri.
4.
Organizarea informală poate determina reducerea motivaţiei şi a
satisfacţiei în muncă. Astfel, atunci
când există confruntări interpersonale şi intergrupale cronice, acestea pot
tracasa angajaţii şi le pot slăbi motivaţia în muncă. Rezultatul va fi o
productivitate scăzută, care slăbeşte atât pe proprietar, cât şi pe salariaţi.
5.
Organizarea informală operează în afara controlului conducerii firmei. Astfel, multe din interesele grupurilor formale şi informale pot fi
integrate, dar întotdeauna vor exista anumite diferenţe între ele. Dificultatea
majoră este aceea că organizările informale nu sunt subiect al controlului
direct al conducerii firmei. Autoritatea de care depind grupurile informale se
află, mai de grabă, în sistemul social, decât în sistemul managerial al firmei.
În acest sens, tot ceea ce managerul poate face este să le recunoască şi să
încerce să le influenţeze într-un fel sau altul.
5.COMUNICAREA INFORMALĂ
5.1. COMUNICAREA INFORMALĂ – FORMĂ NATURALĂ DE EXPRIMARE
Comunicarea informală este un drept dobândit prin naştere. Întotdeauna când
oamenii se adună în grupuri discuţiile se vor dezvolta ca expresie a motivaţiei
lor naturale de a comunica.
Comunicarea informală este şi un exerciţiu al libertărţii de exprimare.
Folosind o metodă sau alta de transmitere a mesajelor, comunicarea
informală va exista întotdeauna.
Firmele de afaceri nu pot desfiinţa comunicarea neoficială dintre oameni şi
nici nu o pot determina. Pur şi simplu comunicarea există.
Ceea ce interesează, din pespectiva
managementului, este corectitudinea mesajelor şi a ideilor vehiculate şi, prin
aceasta, influenţa exercitată asupra oamenilor, asupra atiudinii lor, asupra
comportamentului lor, asupra acţiunilor acestora, asupra productivităţii lor în
muncă.
Cercetări speciale, efectuate cu privire la corectitudinea informaţiilor
vehiculate în comunicarea informală, au arătat că peste ¾ din acestea, în condiţii normale de muncă,
sunt adevărate.
Totuşi, comunicarea informală poate crea tendinţa de producere a unor
confuzii mai mari decât o sugerează ponderea relativ redusă ( ¼ )
de informaţii greşite pe care le poartă.
Comunicarea
informală poate fi amplificată de anumite cauze, cum ar fi:
·
inseuritatea şi sensibilizarea oamenilor, din diferite
motive, cu privire la o anumită situaţie;
·
implicarea prietenilor şi cunoştinţelor în diverse
evenimente şi situaţii;
·
noutatea informaţiilor;
·
natura muncii care permite conversaţia;
·
postul ocupat de persoana ce furnizează informaţiile
dorite de alţii;
·
personalitatea interlocutorului, etc.
5.2. TRĂSĂTURI ŞI MODELE ALE COMUNICĂRII INFORMALE
Comunicarea
informală oferă managerilor numeroase informaţii ce reprezintă feed-back-ul
despre munca salariaţilor. De asemenea, comunicarea informală ajută salariaţii
să înţeleagă dispoziţiile şi deciziile conducerii, uşurând realizarea în
practică a acestor decizii.
Cele
mai importante caracteristici ale comunicării informale sunt:
1.
Rapiditatea circulaţiei informaţiei. Astfel, fiind
flexibile şi personale, discuţiile informale răspândesc informaţiile mai rapid
decât sistemele informaţionale ale managementului. Viteza acestor informaţii
face foarte dificilă oprirea zvonurilor;
2.
Abilitatea extraordinară de a penetra cele mai severe sisteme de securitate
pentru secretele firmei. Comunicarea informală are capacitatea de a trece peste
liniile şi treptele iererhice şi de a procura informaţii direct de la sursă (în acest
sens, şuetele sunt cele mai cunoscute modalităţi de procurare a informaţiilor
neconfidenţiale).
Cum
se difuzează informaţiile neoficiale în cadrul comunicării informale ?
Există 4 modele ale comunicării informale:
1. modelul liniar (tip
şuviţă) – fiecare persoană spune altei
persoane, comunicaţia mergând de la om la om.
2.
modelul
şuetă (margaretă)
– o persoană spune concomitent tuturor.
3.
modelul
probabilistic – o persoană spune întâmplător altor persoane;
4.
modelul
ciorchine
– presupune difuzarea informaţiei prin alegerea destinatarului informaţiei.
Modelul ciorchine este tipul predominant de reţea de comunicare informală. Acest
lucru semnifică faptul că numai o parte din oameni sunt difuzori activi de
informaţie în comunicarea informală.
5.3. ZVONURILE
Zvonurile
sunt o problemă majoră a comunicării
informale.
Zvonul reprezintă o informaţie
neoficială ce se difuzează fără să existe posibilităţi de verificare a
corectitudinii ei.
Zvonul
reprezintă partea neverificată şi, deseori, neadevărată a informaţiei
neoficiale. El poate fi şi corect, dar, în general, nu este şi, de aceea, este
indezirabil.
Cauza zvonului se află în interesul
persoanelor pentru o situaţie ambiguă.
De
asemenea, zvonul are tendinţa de a se schimba în trecerea de la o persoană la
alta. Subiectul se poate menţine, nu însă şi detaliile, ce pot fi reduse sau
adăugate, după cum sunt sentimentele, interesele, concepţiile, intenţiile şi
judecăţile celor ce transmit zvonul.
Pentru
că zvonul este, în general, incorect şi poate aduce multe daune firmei,
managerul trebuie să fie preocupat de cunoaşterea şi controlul zvonurilor.
Căile de cunoaştere şi control a
zvonurilor sunt:
1.
concentrarea asupra zvonurilor serioase;
2.
tratarea zvonului cât mai repede posibil;
3.
înlăturarea cauzelor în scopul prevenirii zvonurilor;
4.
confruntarea faţă în faţă cu persoanele ce difuzează
zvonurile;
5.
asigurarea informaţiilor de la surse demne de încredere;
6.
încurajarea cooperării cu liderii informali şi sindicali;
7.
ascultarea tuturor zvonurilor în scopul înţelegerii
semnificaţiei, importanţei şi consecinţelor lor.
5. INFLUENŢAREA ORGANIZĂRII INFORMALE
Managementul nu poate înfiinţa o
organizare informală şi nici nu o poate desfiinţa, dar managementul poate şi
trebuie să înveţe să convieţuiască cu aceasta, folosind diferite măsuri de a o
influenţa, cum ar fi:
1.
managemenmul trebuie să accepte şi să înţeleagă
organizarea informală cu care trebuie să coexite şi să coopereze;
2.
managementul trebue să ia în consideraţie efectele
posibile ale reacţiei organizării informale la acţiunile pe care le întreprinde
şi să le convingă de justeţea lor;
3.
managementul trebuie să integreze, cât mai rapid posibil,
interesele grupului informal cu cele ale organizării formale;
4.
managementul trebuie să exercite activităţi formale cu
tact, înţelepciune, fără ameninţări inutile la adresa organizării informale.
Cea mai adecvată combinaţie a celor două forme de organizare (formală şi
informală) pare a fi un sistem predominant formal, care să menţină unitatea în
atingerea obiectivelor, împreună cu un sistem informal suficient dezvoltat
pentru a menţine coeziunea grupurilor de muncă.
Cu alte cuvinte, organizarea informală trebuie să fie suficient de
puternică pentru a ajuta, dar insuficient de puternică pentru a domina.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu