CURSUL
8
MANAGEMENT INTERNATIONAL
b)
Functia
Reprezinta
generic, posturile de aceeasi natura din punct de vedere al marimii (ariei de
cuprindere), a responsabilitatii si autoritatii (de exemplu: intr-o firma
functiei de sef-serviciu ii corespunde un numar variabil de posturi:
sef-serviciu personal, sef-serviciu productie, sef-serviciu financiar-contabil,
sef-serviciu importuri, etc.).
Functia
exprima aria de cuprindere a responsabilitatii si autoritatii unui
sef-serviciu, in timp ce posturile le individualizeaza la nivelul fiecarui loc
de munca prin intermediul elementelor specifice postului: obiectivul,
atributiile, sarcinile, competentele, responsabilitatile, etc.
Functiile
pot fi:
1) functii
manageriale (de conducere)
- intrunesc competente, responsabilitati si sarcini care implica exercitarea
functiilor manageriale;
2) de executie - cuprind
competente, responsabilitati si sarcini a caror desfasurare implica aplicarea
deciziilor emise de titularii posturilor de conducere (managerii).
c) Compartimentul
Reprezinta
ansamblul persoanelor amplasate intr-un anumit spatiu si care sunt subordonate,
nemijlocit, unui singur cadru de conducere, persoane care desfasoara activitati
relativ omogene care necesita cunostinte specializate de un anumit tip
(tehnice, economice, juridice, administrative, socio-umane, etc.).
De
regula, compartimentele sunt de trei tipuri:
1. compartimente
functionale;
2. compartimente
operative;
3. compartimente
auxiliare.
1.
Compartimentele functionale contribuie la stabilirea obiectivelor
firmei, ele fundamentand deciziile pe care le adopta conducerea superioara si
medie si asigura, in acelasi timp, asistenta de specializare tuturor compartimentelor
din structura organizatorica. Aici se includ serviciile, departamentele si
diviziile care elaboreaza strategii si politici globale sau in domeniul
comercial, marketing-ului, productiei, resurselor-umane, financiare, etc.
2.
Compartimentele operative realizeaza obiectivele firmei in domeniile
obtinerii de produse si servicii, care constituie direct obiectul de activitate
al firmei. in cadrul lor se exercita, cu prioritate, autoritatea ierarhica.
Aici intra departamentul de aprovizionare, serviciul de import-export,
serviciul de transport (coloana-auto), etc.
3. Compartimentele auxiliare
asigura conditiile (utilitatile, serviciile) pentru buna desfasurare a
activitatii celorlalte compartimente si servicii (reparatii, intretineri,
furnizarea energiei si a apei calde, etc).
d) Relatiile
(legaturile) organizatorice sau structurale
Cuprind ansamblul legaturilor dintre
componentele primare (post, functie) si componentele agregate (departamentele)
ale structurii organizatorice ale firmei.
Ele
se clasifica in functie de continutul lor in:
a. relatii de autoritate -
instituite prin reglementarile oficiale ale conducerii firmei, exercitarea lor
fiind imperativa.
a.1. relatii
ierarhice - exprima raporturile instituite oficiale intre titularii
posturilor de conducere si titularii posturilor de executie (sefi).
a.2. relatii
functionale - apar din exercitarea autoritatii functionale de care dispun
compartimentele functionale materializate in: indicatii metodologice, studii,
reglementari, regulamente, prescriptii, etc.
a.3. relatii
de stat major - iau nastere ca urmare a delegarii unor sarcini, autoritatii
si responsabilitatii de catre managerii superiori unor persoane in vederea
solutionarii unor probleme complexe care afecteaza obiectivele unuia sau mai
multor compartimente.
b. relatii de
cooperare (de pasarela)
- se stabilesc intre posturile situate pe acelasi nivel ierarhic, dar din
compartimente diferite cu scopul realizarii in comun a unor actiuni complexe.
c. relatii de
control
- se realizeaza intre compartimentele specializate in efectuarea controlului
(CFI, CTC) si celelalte compartimente ale structurii organizatorice.
d. relatii de
reprezentare
- apar intre top managerii si reprezentantii unor organizatii profesionale sau
sindicale din cadrul firmei si/sau persoane fizice sau persoane juridice din
afara firmei (banci, clienti, finantatori, organele statului).
e) Nivelurile (treptele)
ierarhice
Reprezinta
ansamblul diviziunilor organizatorice plasate pe aceleasi linii orizontale la
aceeasi distanta fata de top-managerul firmei.
Numarul
de trepte ierarhice depinde de urmatorii factori:
n marimea,
diversitatea si complexitatea activitatii;
n capacitatea
manageriala a conducatorilor.
f) Ponderea
ierarhica (aria de control)
Este
data de numarul persoanelor conduse direct, nemijlocit, de un cadru de
conducere, in cadrul firmei. Marimea ei este influentata de numarul de niveluri
ierarhice in raport invers proportional (cu cat creste numarul nivelurilor
ierarhice cu atat scade masa ponderii ierarhice).
Este
necesara o dimensionare corecta a ponderii ierarhice in cadrul firmei pentru a
se evita:
n supradimensionarea
care conduce la cresterea dificultatilor de coordonare si control;
n subdimensionarea
care duce la la cresterea numarului posturilor de conducere, cresterea
numarului de compartimente si niveluri ierarhice si deci duce la cresterea
costurilor salariale.
2.2. FACTORII DETERMINANTI AI STRUCTURII
ORGANIZATORICE
Functionalitatea
structurii organizatorice depinde de factorii:
1) exogeni (de
mediu);
2) endogeni (interni,
corporationali).
Cunoasterea
si analiza acestor factori constituie rezerva nelimitata de crestere a
eficientei manageriale, crestere care nu este conditionata de un consum
suplimentar de resurse.
1)
Factorii exogeni reflecta conditiile
mediului de afaceri din tara de origine (factori nationali), iar pe de alta
parte reflecta contextul general (economie, politica, tehnologie, cultura) in
care firma isi desfasoara activitatile pe plan mondial (international). Aceste doua
grupe de factori se afla in stransa interdependenta.
a)
conditiile economice sunt in continua schimbare. Pot produce oportunitati sau pot genera
amenintari pentru firmele deschise spre piata externa, ceea ce impune
constituire unei structuri organizatorice
capabile sa raspunda cerintelor mediului in carea firma actioneaza (exemplu:
organizarea pe divizii geografice), dar in acelasi timp sase adapteze rapid la
modificarile climatului economic.
b)
progresul tehnic impune realizarea de structuri organizatorice care sa
permita inovarea si avansul tehnologic. In acest sens organizarea de tip
functional poate fi perfectinata prin asocierea altor tipuri de streucturi sau
elemente sau se poate adapta o structura matriciala.
Dezvoltarea
tehnologica este considerata cel mai important factor de influenta pentru
schimbarile structurii in cazul firmei multinationale s globale.
Telecomunicatiile
si informatica au sporit capacitatea firmelor mame de a controla activitatea
filialelor (indiferent daca sunt structuri centralizate sau descentralizate).
c) caracteristicile produsului si
ale pietei in perioada curenta (cresterea gradului de instabilitate al
pietei si a riscului in afacerilor, dezvoltarea de noi produse, modificarile in
preferintele consumatorilor) impune
adaptari corespunzatoare ale firmei de afaceri internationale. Firmele trebuie
sa concilieze doua cerinte contradictorii:
n asigurarea
unui grad sporit de coordonare intre activitatile desfasurate pe plan
interantional;
n sa raspunda
mai bine la cerintele si nevoile specifice diferitelor tari in care firmele
sunt implantate.
d) politica guvernamentala fie a
statului gazda fie a a tarii de origine poate influenta strategiile de
afaceri ale firmei si in consecinta, are un impact asupra structurii
organizatorice. Astfel, strategia si formele de internationale, precum si
relatiile dintre firma mama si filiale sunt influentate de optiunile
guvernamentale in domenii ca:
n stimulente
si facilitati;
n garantii
pentru investitii;
n politica
tarifara;
n prevederile
legale referitoare la gradul de integrare locala a productiei;
n cerinte
privind angajarea fortei de munca din tara gazda;
n transferurile
de tehnologie;
n desfacerea
unei anumite cote din productia locala la export;
n cerinte
legate de combaterea poluarii, etc.
2) Factorii endogeni includ:
a) dimensiunile
firmei si complexitatea activitatii;
b) dispersia
teritoriala a activitatii firmei in mai multe unitati;
c) experienta
firmei ce isi pune amprenta asupra procesului de internationalizare;
In fazele de inceput ale dezvoltarii,
cand firma dispunea de mai putini manageri cu experienta internationala, se
utiliza structura cu un compartiment sau o divizie internationala.
d) strategia
corporationala
se regaseste in modul de concepere si functionare al structurii
organizatorice, (structura urmeaza strategia). O strategie de internationalizare
activa va duce la evaluarea in forma de organizare a firmei, (de al diviziunea
internationala la organizarea globala, geografic-teritoriala, sau pe clienti
chiar);
e) cultura
corporationala
presupune promovarea de proprietari si/sau negociatori si care se reflecta in
modul de organizare (de exemplu: o cultura
etnocentrica este si convingerea ca numai managerii de la centru pot
realiza in mod corespunzator sarcinile care revin filialelor, va impune
realizarea unor structuri caracterizate prin centralizarea deciziilor majore si
un grad ridicat de control asupra operatiilor interne. Pe de alta parte, o cultura geocentrica favorizeaza
dezvoltarea unor structuri descentralizate cu transferul de competente si
responsabilitati catre filiale.);
f) nationalitatea
firmei,
adica cultura de afaceri specifica a tarii de origine, poate influenta modul de
organizare international pentru ca exista diferente notabile in conceptia de
organizare a firmelor multinationale americane, japoneze, germane, franceza (de
exemplu: filialele firmelor europene
au un grad mai mare de autonomie, decat cele ale firmelor americane. Firmele americane
efectueaza controlul mai ales pe baza de rezultate, in timp ce firmele europene exercita un control de
operare, al modului in care se produce. Filialele
firmeloor japoneze au mai multa putere de decizie pe plan local, dar sunt
obligate, insa, sa puna la dispozitia centrului, in mod frecvent, zilnic chiar
date complete despre rezultatele activitatii lor.);
Elaborarea
structurii organizatorice
Este
adesea un proces complex si dificil pentru ca este nevoie sa se ia in
consideratie toate elementele structurii de organizare si factorii care pot
influenta buna functionalitate a acestora.
O structura
organizatorica functionala trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa
corespunda scopurilor si obiectivelor generale ale firmei de afaceri internationale;
- sa fie
supla (sa cuprinda un numar redus de niveluri de conducere);
- sa
defineasca cu claritate si precizie functiunile intreprinderii, functiile
managerului, atributiile, sarcinile si responsabilitatile angajatilor;
- sa poata
fi adaptata cu usurinta, la noile obiective ale firmei;
- sa fie
economica (sa necesite cheltuieli cat mai reduse legate de personal).
Principii de
elaborare a structurii organizatorice
a)
divizarea activitatii firmei exprima cerinta impartirii activitatii firmei,
in compartimente, depozite, divizii, in functie de natura si importanta
functiunilor firmei, a volumului de munca implicat, a salariatilor de care
firma dispune;
b)
suprematia obiectivelor - fiecare subdiviziune organizatorica a firmei
trebuie sa serveasca atingerii unor obiective precise si judicios stabilite;
c)
unitatea de decizie si de actiune - fiecare titular al unui post de
conducere sau de executie si fiecare compartiment sa fie subordonat nemijlocit
unui singur sef;
d)
apropierea conducerii de executie presupune reducerea numarului de
niveluri ierarhice la strictul necesar, (aplatizarea structurii organizatorice);
e)
interdependenta minima presupune ca definirea obiectivelor si stabilirea
sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor sa se faca astfel incat sa
conduca la reducerea la minim a dependentelor si paralelismelor;
f)
permanenta coducerii presupune ca fiecare post de conducere sa fie
prevazut cu un cadru care sa-l poata inlocui in orice moment pe titularul sau;
g)
economia de comunicatii presupune stabilirea componentei structurii
organizatorice astfel incat sa se reduca la strictul necesar informatiile vehiculate
intre compartimente separate;
h)
concordanta cerintelor postului cu caracteristicile titularului presupune
asigurarea corespondentei dintre volumul, natura si complexitatea sarcinilor,
competentelor si responsabilitatilor postului cu aptitudinile, deprinderile,
priceperile si experienta ocupantului postului;
i)
flexibilitatea structurii presupune ca structura organizatorica sa se adapteze
permanent la obiectivele firmei, la conditiile de mediu, la starea resurselor
interne astfel incat sa se realizeze o adaptare corecta a firmei la aceste
aspecte;
j)
varianta optima presupune elaborarea structurii organizatorice in mai
multe variante si selectarea celei optime in functie de avantajele maxime pe
care aceasta le ofera;
k)
reprezentarea structurii presupune
exprimarea structurii prin organigrama care reda in forma grafica, sugestiva,
principalele componente ale structurii. Elemetele de detaliu se exprima in Regulamentul de Organizare si Functionare
si fisa postului;
l)
eficienta structurii organizatoruce exprima nevoia ca proiectarea
structurii organizatorice sa se faca prin comensurarea si compararea
cheltuielilor ocazionate de elemetele structurii, cu efecte economice pe care
le genereaza.
2.3. PROCESUL DE ELABORARE SI
ANALIZA A STRUCTURII ORGANIZATORICE. ETAPE
Procesul
de elaborare si analiza a structurii organizatorice parcurge cinci etape:
1) Analiza
obiectivelor firmei
- se axeaza pe analiza obiectivelor fundamentale si derivate. Astfel se
contureaza continitul si importanta fiecarei functiuni a firmei si continutul
functiilor managementului. Tot acum se face si o investigare referitoare la
produsele, lucrarile si serviciile care se produc si se comercializeaza.
2) Definirea
activitatii necesare si stabilirea continutului lor. In principal, se urmareste stabilirea
activitatilor care se vor desfasura in cadrul firmei pentru realizarea
obiectivelor deja conturate. Pentru aceasta se determina pentru fiecare
activitate:
n principalele
atributii si sarcini care urmeaza a fi realizate;
n sistemul
informational corespunzator.
3) Alcatuirea
compartimentelor
- se realizeaza grupul compartimentelor de manageri si se reglementeaza
raportul dintre ele. Trebuie avute in vedere urmatoarele criteii:
n compartimentele
cele mai importante vor fi subordonate managerului general;
n prevenirea
aparitiei discrepantelor intre ponderile ierarhice prin asigurarea
responsabilitatilor corecte, a competentelor, sarcinilor si responsabilitatilor
intre conducatorii firmei;
n scurtarea
comunicarilor prin introducerea formelor de comunicare orala.
In
cadrul acestei etape se precizeaza principalii factori de influenta pentru
fiecare activitate si se determina volumul de munca necesar. In functie de
acest volum de munca se stabileste numarul de persoane necesar si structurarea acestuia
pe fiecare activitate.
La
constituirea compartimentului trebuie tinut cont de urmatoarele aspecte:
n personalul
necesar pentru fiecare activitate;
n normele de
compartimentare pentru personal;
n necesitatile
si posibilitatile de grupare a activitatilor.
4) Stabilirea
propri-zisa a structurii organizatorice - se au in vedere principiile de
fundamentare a structurii organizatorice si cerintele de rationalitate si
economicitate.
Se incepe cu
plasarea compartimentelor in cadrul structurii organizatorice si se determina
legatura dintre ele. Urmeaza conturarea fluxurilor informationale si precizarea
competentelor decizionale si a responsabilitatilor.
Se alege
tipul de structura organizatorica care va fi adoptat. Se elaboraza
Regulamentul de Organizare si
Functionare si fisele postului (anexe la ROF).
5) Evaluarea
structurii organizatorice
- se realizeaza intr-o dubla forma:
a) evaluarea
functionalitatii structurii organizatorice;
b) evaluarea
laturii constructive a structurii organizatorice.
a)
Pentru evaluarea functionalitatii structurii organizatorice este necesar o
analiza calitativa urmarindu-se urmatoarele aspecte:
n determinarea
gradului in care structura organizatorica stabilita corespunzator cu
obiectivele activitatii firmei;
n evidentierea
capacitatii structurii organizatorice de a acoperi necesitatile de functionare
ale firmei in concordanta cu cerintele preconizate;
n constatarea
gradului de adaptabilitate a structurii organizatorice la modificarile
intervenite in exteriorul ei.
b)
Pentru evaluarea laturii constructive a structurii organizatorice se are in
vedere latura constructiva a structurii organizatorice si urmareste cateva
aspecte:
n numarul de
compartimente;
n numarul de
niveluri ierarhice;
n ponderea
ierarhica pentru fiecare functiune, compartiment si activitate.
Dupa
elaborarea structurii organizatorice trebuie sa se tina seama de maodificarile
care apar, structura organizatorica nefiind o alcatuire date o data pentru
totdeauna; ea trebuie revazuta periodic si adaptata la modifivcarile
intervenite avand loc revizuirea, actualizarea structurii organizatorice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu