Esenta managementului o reprezinta functiile sau atributele,dupa cum a
rezultat din definitie.Cunoasterea si intelegerea functiilor managementului in
mod aprofundat constituie o premisa majora pentru descifrarea continutului
stiintei si practicii riguroase a managementului pentru insusirea si utilizarea
eficienta a sistemelor metodelor,tehnicilor,procedurilor si modalitatilor
care-i sunt proprii.
Cel
care a identificat si analizat procesele de management pentru prima data a fost
Henry Fayol,in cadrul lor definind cinci functii principale:
-previziunea
-organizarea
-comanda
-coordonarea
-controlul
Ulterior
alti specialisti au partajat procesul de management diferit,stabilind functii
partial altele
Astfel,Justin Longeneker si Charles pringle
delimiteaza patru functii:
-planificarea si luarea deciziilor
-organizarea pentru performante
-dirijarea si motivarea
-controlul rezultatelor
Dupa
alte opinii,procesul de management se poate partaja,avand in vedere natura
sarcinilor implicate de desfasurarea lui
si modul de realizare,in cinci functii:
-previziune
-organizare
-coordonare
-antrenare
-evaluare-control
Functia
de previziune consta in ansamblul proceselor de munca prin intermediul
carora se determina principalele obiective ale firmei-societate comerciala sau
regie autonoma-si componentelor sale,precum si resursele si principalele
mijloace necesare realizarii lor.
Functia
de coordonare consta in ansamblul proceselor de munca prin care se
armonizeaza deciziile si actiunile personalului firmei si ale subsistemelor
sale,in cadrul previziunilor si sistemului organizatoric stabilite anterior.
Functia
de antrenare incorporeaza
ansamblul proceselor de munca prin care se determina personalul firmei sa
contribuie la stabilirea si realizarea obiectivelor previzionate,pe baza luarii
in considerare a factorilor care il motiveaza.
Functia
de evaluare-control poate fi definita ca ansamblul proceselor prin care
performantele firmei,subsistemelor si componentilor acesteia,sunt masurate si
comparate cu obiectivele si standardele stabilite initial,in vederea eliminarii
deficientelor constatate si integrarii abaterilor pozitive.
Functia
de organizare desemneaza ansamblul proceselor de management prin
intermediul carora se stabilesc si delimiteaza procesele de munca fizica si
intelectuala si componentele lor (miscari,timpi,operatii,lucrari,sarcini
etc),precum si gruparea acestora pe posturi,formatii de munca,compartimente si
atribuirea lor personalului corespunzator anumitor criterii manageriale,economice,tehnice
si sociale,in vederea realizarii in cat mai bune conditii a obiectivelor
previzionate.
Conceputa
pentru a putea oferi forma concreta de
desfasurare a functiilor firmei
,organizarea este remarcabila prin caracterul ei concret.Partea vizibila a
organizarii are un caracter formal si arata cum sunt repartizati oamenii pe
posturi,cum sunt grupate posturile in compartimente ,birouri,servicii,sectii si
asa mai departe,plasate intr-o verticala a ierarhiilor sau o orizontala a
cooperarilor.Aspectul formal al organizarii se explica prin ordonarea
componentelor structurale cu ajutorul unor norme,reglementari si documente care
emana sub forma unor decizii manageriale de la nivelul superior al
organizatiei.
Partea
nevazuta a organizarii are un caracter informal si arata cum se grupeaza
oamenii in cadrul structurilor formale,ca urmare a relatiilor spontane si
flexibile care se realizeaza intre ei in procesul muncii.Natura exacta a interactiunilor dintre membrii structurii informale,uneori
chiar scopurile in care se constituie aceste grupuri nu sunt foarte clare si
nici specificate in vreun mod .
Din
cele aratate anterior se poate desprinde in mod evident faptul ca organizarea
are doua componente majore: procesele de munca si structurile de
organizare.Corespunzator cestor componente,organizarea imbraca doua forme
principale:orgnizarea procesuala si organizarea structurala.
Organizarea
procesuala se concretizeaza in definirea fiecarui post de lucru ,in elaborarea
fisei postului precum si in elaborarea instructiunilor de lucru specifice
fiecarui post.
Organizarea
structurala asigura modelarea organizarii procesuale corespunzator
necesitatilor si posibilitatilor fiecarei firme.
Deci
,functia de organizare rspunde la intrebarile :cine si cum contribuie la realizarea
obiectivelor firmei?Raspunsul il constituie combinarea nemijlocita a resurselor
umane si in mod indirect ,materiale informationale si financiare la nivelul
locurilor de munca,compartimentelor si firmei in ansamblul sau.
In
cadrul organizarii delimitam doua subdiviziuni principale.Mai intai organizarea
de ansamblu a societatii comerciale sau regiei autonome concretizate in
stabilirea structurii organizatorice si a sistemului informational.
Prin
intermediul acestor doua componente de baza ale sistemului de management,se asigura structurarea
firmei,subordonate realizarii obiectivelor sale fundamentale.Aceasta parte a
functiei de organizaqre este exercitata de managementul superior al firmei,
conditionand sensibil eficienta procesului de management in ansamblul sau
A doua categorie majora o reprezinta organizarea principalelor componente ale intreprinderii:cercetarea-dezvoltarea,productia,personalul
etc.Specific acestei componente majore a functiei de organizare,predominand
cantitativ,este realizarea sa la nivelul managementului mediu si inferior,data
fiind necesitatea luarii in considerare a
specificului proceselor de executie si de management supuse organizarii
si a volumului de munca apreciabil implicat.
De
remarcat ca in firma moderna,organizarea inregistreaza o dezvoltare
deosebita.Reflectarea acestei situatii o reprezinta conturarea organizarii ca o
disciplina stiintifica de sine statatoare,care inglobeaza un ansamblu de
concepte specifice si un bogat evantai operational.Dintre acestea mentionam:analiza
postului,analiza variabilei organizatoriale,drumul critic,diagrama ASME,digrama
GANTT ,graficul Hyjmans,operagrama, organigrama etc.
De
retinut ,deci ,la fel ca si la previziune,dublul caracter al organizarii :
functie a managementului si domeniu de sine statator, nu se exclud ci din
potriva sunt complementare evident subordonate realizarii obiectivelor
fundamentale ale societatii comerciale sau regiei autonome.Trecerea la economia
de piata impune o organizare cu un pronutat caracter creativ,flexibil si
dinamic,de natura sa asigure diferentierea sa in functie de caracteristicile
agentilor economici si mediului ambient,astfel incat sa faciliteze la maximum
desfasurarea unor activitati profitabile.
Tendinta
in firmele moderne este ,asa cum subliniaza si cunoscutii profesori americani
Sarah Freeman si Kim Cameron,de a exercita organizarea intr-o viziune supla si
flexibila,urmarind diminuarea dimensiunii aparatelor manageriale.
Delegarea
de autoritate si descentralizarea reprezinta tehnici si metode de management
care se reflecta in structura de organizare si regulamentele de
functionare ale firmei ca modalitati de
prevenire a instalarii birocratiei si rutinei recunoscute obstacole ale
schimbarii si procesului general.
Principii de elaborare a structurii de organizare
Conceperea
structurilor de organizare se realizeaza in stransa corelatie cu evolutia
factorilor de influenta,prezentati anterior,si cu respectarea unor principii
generale de elaborare.
1.Principiul
unitatii obiectivelor.
O
structura de organizare este eficienta daca asigura participarea fiecarui
salariat la atingerea obiectivelor firmei.
2.Principiul
eficientei.
Structura
de organizare este eficienta daca asigura atingerea obiectivelor firmei cu
costuri cat mai mici.
3.Principiul
sferei de autoritate.
Fiecare
titular al unui post de conducere poate coordona un numar optim de posturi de
executie.Acest numar depinde de complexitatea activitatilor conduse si gradul
de repetabilitate al acestora.
4.Principiul
scalar.
Cu
cat este mai clara linia de autoritate,cu atat mai eficiente vor fi
responsabilitatea luarii deciziei si comunicarea informatiilor,in ambele
sensuri,pe directie verticala,in piramida structurii de organizare.
5.Principiul
delegarii prin rezultate dorite.
Autoritatea delegata spre managerii de mijloc
si inferiori trebuie sa asigure atingerea performantelor dorite.In acest scop,o
parte din atributii,competente si aautoritatea managerilor superiori se transfera subordonatilor fixandu-le si
rezultatele ce trebuie sa fie realizate.Delegarea de autoritatate nu reduce
responsabilitatea conducatorului.Cu alte cuvinte,responsabilitatea nu poatefi
delegata.
6.
Principiul responsabilitatii absolute.
Responsabilitatea subordonatilor fata de manageri ,in legatura
cu atingerea obiectivelor postului,este absoluta.In acelasi context ,managerii
sunt obligati sa asigure conditiile necesare desfasurarii activitatilor subordonatilor
7.Principiul
unitatii de comanda .
Intelegerea
si respectarea relatiilor de munca
,dintre manageri si subordonati, elimina posibilitatea aparitiei unor probleme
si permite cresterea responsabilitatii personale pentru rezultatele obtinute in
procesul muncii.
8.
Principiul nivelului de autoritate .
La
delegarea de autoritate se transfera
managerului delegat dreptul de a decide ,in limita competentelor acordate ,fara
ca managerul superior sa intervina in desfasurarea proceselor respective de
munca.
9.Principiul
diviziunii muncii.
Structura orgnizatorica este mai eficienta
atunci cand activitatile ,atributiile si sarcinile sunt delimitate de posturi
de lucru in stransa concordanta cu pregatirea profesionala de specialitate si
motivatiile salariatilor.
10.Principiul
definirii functiei.
Cu
cat posturile de lucru si compartimentele au mai bine definite
activitatile,atributiunile sarcinile,
obiectivele,responsabilitatile,competentele si autoritatea cu atat nivelul
performantelor este mai mare
11.Principiul
separatiei.
In
organizarea activitatilor de control si verificare ,persoanele titulare ale
posturilor de control executa sarcinile de verificare si control independent de
titularul postului de conducere al
compartimentului controlat si raporteaza rezultatele titularului postului de
conducere superior pe linie de linie de autoritate compartimentului controlat.
12.Principiul echilibrului.
Aplicarea
diferitelor principii si tehnici de elaborare a structurii de organizare
trebuie sa tina cont de eficienta generala a structurii.Fiecare principiu ofera
avantaje si dezavantaje si de aceea aplicarea nu se face in mod rigid ci cu
asigurarea unui echilibru care sa confere structurii de organizare o eficienta
cat mai mare.
13.Principiul
flexibilitatii.
Fiecare
firma trebuie sa activeze in conditiile schimbatoare determinate de mediul
extern si intern.Aplicarea acestui principiu in elborarea structurii de
organizare,presupune nticiparea solutiilor ce trebuie s fie adoptate
prompt,pentru a nu reduce eficcitatea activitatilor firmei.
14.Principiul
facilitarii actului de conducere.
Cu
cat structura de organizare si delegarile de autoritate dau posibilitati mai
mri managerilor sa creeze si sa sustina un nivel ridicat de performanta,cu atat
mi mult vor putea fi dezvoltate abilitatile de conducere a acestora .
Principiile de elaborre a structurii de organizare
nu trebuie sa fie absolutizate. Acestea trebuie sa fie adaptabile in functie de
conditiile concrete ale fiecarei firme.De fapt,aceasta e o problema de
cunoastere a modului cum trebuie folosite aceste principii,o problema de
discernamant si experienta in insusirea temeinica a stiintei managementului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu