CURS 7
7.2 FORMULAREA STRATEGIEI DE INTERNAŢIONALIZARE
Formularea strategiei de
internaţionalizare se bazeazã pe rezultatele analizei oportunitãţilor sau
riscurilor şi ale analizei diagnostic realizate în prealabil.
Elaborarea acesteia cuprinde trei
etape:
1.
Definirea obiectivelor internaţionale ale firmei;
2.
Selecţionarea pieţelor şi a partenerilor;
3.
Stabilirea metodelor de operare (a formelor de internaţionalizare).
1.
Definirea obiectivelor internaţionale ale firmei:
Aceste obiective decurg din
operaţiunile de bazã ale strategiei de internaţionalizare, care reflectã
finalitatea firmei, aşa cum sunt exprimate de politica sa generalã.
Opţiunile de bazã se pot referi la alegeri între:
-
creşterea extensivã (lãrgirea pieţelor);
-
creşterea intensivã (valorificarea resurselor, creşterea
profitabilitãţii);
-
creşterea internã (acumularea capitalului);
-
creşterea externã (implantãri, achiziţii, etc);
-
dezvoltarea autonomã şi parteneriat;
-
orientarea pe termen scurt şi orientarea pe termen lung;
-
strategia monopolului sau multiprodus;
-
concentrarea şi diversificarea activitãţilor.
Obiectivele concrete ale internaţionalizãrii pot fi formulate sub forma unor indicatori:
-
rentabilitatea capitalului investit şi nivelul profitului
aşteptat;
-
cifra de afaceri colectatã şi cotele de piaţã de atins pe
ansamblu şi pe ţãri;
-
ritmul de creştere prevãzut;
-
ponderea bunurilor şi serviciilor produse în strãinãtate,
în raport cu producţia internã;
-
gradul de internaţionalizare a structurilor de capital şi
a resurselor financiare;
-
gradul de internaţionalizare a resurselor umane.
2.
Selecţionarea pieţelor şi a partenerilor:
Aceastã etapã se
realizeazã în raport cu oportunitãţile pe care acestea le oferã pentru firmele
care îşi propun sã se internaţionalizeze:
a)
selecţionarea pieţelor – presupune localizarea în diferite zone geografice.
Aceastã localizare se realizeazã în funcţie de o serie de criterii:
-
caracterul activitãţii (internaţionalã, multinaţionalã,
globalã);
-
consideraţii economice (potenţialul pieţei şi evoluţia
favorabilã a acesteia, codiţiile avantajoase de derulare a afacerilor (resurse
umane bune şi ieftine, reţea de distribuţie bine pusã la punct, infrastructurã
acceptabilã), accesul la surse de finanţare);
-
consideraţii juridice, administrative şi fiscale
(respectarea dreptului de proprietate, reglementarea liberei circulaţii a
bunurilor şi serviciilor, regimul cursului de schimb, modul de operare al
adminiustraţiei fiscale, facilitãţile fiscale);
-
consideraţiile legate de riscul în afaceri (ratingul de
ţarã, nivelul de îndatorare al ţãrii respective, riscurile comerciale (legate
de preţ, cursul de schimb, instabilitatea sistemului financiar-bancar)).
b)
selecţionarea partenerilor – în aceastã selecţionare se pleacã de la nişte criterii de
afaceri ca:
-
experienţa acestora în afacerile internaţionale;
-
existenţa sau inexistenţa unor relaţii de afaceri
anterioare cu firma care se internaţionalizeazã;
-
nivelul tehnologic şi potenţialul comercial al firmei;
-
sistemul economico-financiar al acestora;
-
gradul de risc (riscul de insolvabilitate, tehnologic,
etc).
3.
stabilirea metodelor de operare (a formelor de internaţionalizare):
Aceastã etapã reprezintã alegerea
diferitelor forme de internaţionalizare a afacerilor. În acest sens, firma
poate opta pentru diferite forme de operaţiuni comerciale, pentru acţiuni de
implantare în strãinãtate, pentru realizarea de alianţe strategice sau de
cooperãri, etc.
Metode de operare:
·
operaţiunile de export - import – operaţiunile
comerciale de referinţã cele mai extinse şi cele mai proprii (specifice) firmei de afaceri internaţionale.
Exportatorii se deosebesc între ei dupã forma de operare (exportul direct sau
exportul indirect; acesta implicã diferite specializãri)
·
contrapartida – reprezintã un grup de operaţiuni în care importul este
condiţionat de efectuarea exportului , sau invers. Îmbracã mai multe forme:
-
compensaţia între firme (barter – plata preţului se face
în naturã şi nu în bani);
-
operaţiunile paralele – reprezintã un pachet
tranzacţionat în care 2 operaţiuni comerciale de sens opus sunt legate
contractual şi economic una de cealaltã, exportul este condiţionat de import;
-
contrapartida cu produse – plata exportului unor bunuri
de edchipament, parţial sau total, prin livrãri de bunuri fabricate, prin
utilizarea productivã a echipamentelor de cãtre importator.
·
operaţiunile de transfer tehnologic în raport cu vânzarea internaţionalã
(cereri) – presupune nu exportul produsului fabricat ci
valorificarea prin comercializarea unui avantaj strategic al firmei,
concretizat în brevete, mãrci, expertizã tehnicã. Raporturile dintre pãrţi nu
se situeazã numai în sfera comercializãrii, ci ele implicã şi sistemele de
producţie ale partenerilor:
à licenţierea – vânzarea dreptului
de folosinţã a cunoştiinţelor tehnice brevetate de un exportator unui
beneficiar strãin, contra unui preţ, ce urmeazã sã fie plãtit printr-o sumã
forfetarã (dinainte stabilitã) sau redevenţe (plãţi periodice).
à franchiza – dreptul de transfer
de tehnologie comercialã beneficiarilor, prin dreptul de a desfãşura activitãţi
economice (producţie şi servicii) sub o marcã recunoscutã aparţinând
exportatorului;
à subproducţia sau subcontractarea – ea
pleacã, în principal, de la cerinţele creerii de avantaje competitive prin
punerea în valoare a complementaritãţilor între parteneri: exportatorul transfrã
producţia unui produs finit (subproducţia sau subcontractarea de capacitate)
sau a unor componente şi subansamble (subproducţia sau subcontractarea de
specialitate), în firma importatoare, care beneficiazã de condiţii de producţie
mai favorabile (forţã de muncã mai ieftinã, resurse materiale mai ieftine,
facilitãţi investiţionale). Importatorul are acces la tehnologia de fabricaţie
a exportatorului (documentaţie tehnicã, structuri manageriale, strategii
manageriale, etc), putându-şi valorifica factorii de producţie.
·
exporturile de obiective industriale – este cea mai
complexã formã a operaţiunilor comerciale internaţionale. Chiar dacã relaţia
contractualã de bazã este una de tipul creditor – debitor, aceste operaţiuni
prezintã trãsãturi ce le deosebesc de exporturile propriu-zise. Astfel, modul de contractare este
specific, de cele mai multe ori se utilizeazã mecanismul licitaţiei de import,
cu implicarea directã a organelor statului din ţãrile importatoare, şi
organisme internaţionale (BIRD, de regulã). Baza contractualã este mult mai
largã, stabilindu-se rapoarte între:
-
diferiţi perticipanţi la export (furnizori de produse,
prestatori de servicii, firme specializate în construcţii-montaj, etc);
-
rapoarte între exportator şi beneficiar, sub forma unor
contracte separate (furnizarea de echipamente pentru montaj, pentru punere în
funcţiune, construcţii industriale, etc) se încheie un contract separat cu
antreprenor general. Forma de finanţare este complexã, implicând participarea
mai multor bãnci (consorţii bancare), garanţii şi asigurãri din partea bãncilor
private şi a statului;
-
societãţile mixte (joint-venturea) – sunt o formã de
cooperare între ţãri, prin care doi sau mai mulţi parteneri din ţãri diferite
desfãşoarã în comun, în cadrul unei firme cu personalitate juridicã, activitãţi
de producţie, financiare, comerciale, prin împãrţirea beneficiilor şi a
riscului afacerii;
-
implantarea în strãinãtate – este o modalitate de
creştere externã a firmei, faţã de creşterea internã (care se face prin
acumularea de capital) se realizeazã prin investiţii directe în strãinãtate şi
duce la construirea diferitelor structuri organizatorice (filialele şi
sucursalele aflate în strãinãtate).
7.3. TIPURI DE
STRATEGII DE INTERNAŢIONALIZARE
Pot fi grupate în funcţie de douã mari criterii:
A.
Dupã raţiunile internaţionalizãrii:
a)
strategii de marketing internaţional;
b)
strategii de dezvoltare internaţionalã multifuncţionalã.
B.
Dupã tipul firmei care se internaţionalizeazã:
a)
strategiile firmelor mici şi mijlocii;
b)
strategiile firmelor (societãţilor) multinaţionale.
A.
a) Strategiile de marketing internaţional:
Sunt strategii cu dominanţã comercialã
care exprimã, înainte de toate, opţiunea firmei de pãtrundere pe pieţele
strãine. Acestea include urmãtoarele tipuri
de strategii:
à strategiile de
“smântânire” – sunt utilizate pentru a valorifica, din punct de vedere
comercial, un produs cu duratã de viaţã redusã, prin difuzarea lui pe o arie
geograficã mai largã. Sunt folosite în domeniul bunurilor de consum.
à strategiile de
penetrare – sunt adecvate pentru bunurile cu un ciclu lung de viaţã.
Se foloseşte în domeniul bunurilor de echipament.
à strategiile de
explorare – urmãresc luarea de poziţii pe pieţele greu accesibile,
dar care ar putea oferi un potenţial important în cazul deschiderii mai
accentuate spre exterior. Se practicã pe pieţele emergente (cazul noilor state
industrializate, al ţãrilor în tranziţie, etc).
à strategiile de
dumping – pot rãspunde unor preocupãri diferite, fie cã urmãresc
pe termen scurt vânzarea unor stocuri acumulate în întreprinderile productive,
fie cã se încadreazã într-o orientare, pe termen lung, care vizeazã luarea de
poziţii pe pieţele foarte concurenţiale, unde elasticitatea cererii, în raport
cu preţul, este foarte ridicatã.
A. b) Strategiile de dezvoltare multifuncţionalã:
Acestea iau în considerare, în procesul internaţionalizãrii, nu numai
funcţiunea de marketing a întreprinderii, ci şi celelalte funcţiuni ale sale
(funcţiunea de producţie, de cercetare-dezvoltare, de personal,
financiar-contabilã, etc).
B.
a) Strategiile firmelor mici şi mijlocii:
à strategiile de internaţionalizare a firmelor mici şi mijlocii:
Sunt influenţate de caracteristicile
firmei, de mediul de afaceri şi de modul în care cocep ele extinderea spre
exterior. Astfel, în ceea ce priveşte caracteristicile firmei, s-a constatat cã
o bazã de resurse adecvatã pentru firmele mijlocii şi cu experienţã îndelungatã
de afaceri, oferã posibilitãţi de orientare internaţionalã. De asemenea,
firmele din industria prelucrãtoare dezvoltã mai uşor strategii internaţionale
bazate pe diferenţierea produsului. De asemeni, deţinerea unui avantaj
tehnologic poate fi un atu în procesul internaţionalizãrii.
În ceea ce priveşte caracteristicile mediului, s-a constatat cã o
competiţie accentuatã pe piaţa internã şi un ritm de dezvoltare, favorizeazã
orientarea formelor mici şi mijlocii spre pieţele internaţionale şi globale.
à strategia nişei:
Presupune concentrarea acestor firme pe produsele sau serviciile la care
dispun de avantaje competitive, ca urmare a capacitãţii lor de inovare, de
adaptare şi de schimb a producţiei în raport cu evoluţia cererii.
Deţinerea de brevete este un mijloc de protecţie a avantajelor.
à strategia concentrãrii:
Presupune îmbunãtãţirea performanţelor tehnice şi comerciale ale produselor
pe pieţele existente şi dezvoltarea, pe aceastã bazã, a liniei de produse şi
pãtrunderea de noi pieţe, prin expansiune internaţionalã.
à strategia diferenţierii:
Este practicatã de firmele care oferã, pe pieţele strãine, produse
diferenţiate calitativ şi adaptate în raport cu specificul cererii locale.
Diferenţierea nu se bazeazã pe servicii, pe imagini sau preţuri, deoarece
dimensiunile firmei nu le permit susţinerea financiarã a acestor orientãri.
à strategia mixtã:
Presupune combinarea unor strategii diferite, într-o abordare globalã, dar
cu mijloacele şi resursele specifice unei firme mici şi/sau mijlocii.
B. b) Strategiile firmelor (societãţilor)
multinaţionale:
Societãţile multinaţionale sunt firme
care au, prin natura lor, o vocaţie internaţionalã şi globalã ce se reflectã în
mod nemijlocit în strategiile lor de afaceri, organizatorice şi manageriale.
Printre aceste strategii putem include:
à strategia filialei sursã (strategia clasicã) – propune valorificarea avantajelor oferite de dotarea cu
resurse în ţara gazdã, sau de diferenţiarul decosturi.
à strategia filialei cu autonomie funcţionalã – presupune crearea unor structuri productive în ţãrile de
implantare, având aceeaşi naturã cu firma mamã, filialele sunt autonome,
controlul se exercitã atât prin relaţii de proprietate, cât şi prin furnizarea
de tehnologie sau factori de producţie de cãtre firma mamã.
à strategiile de integrare complexã – au drept element definitoriu internaţionalizarea
producţiei, cât şi a celorlalte funcţiuni ale firmei, orice filialã putând sã
îndeplineascã o anumitã funcţiune (funcţiunea de cercetare-dezvoltare, de
personal, financiar-contabilã).
à strategia tehnico-financiarã – depãşeşte orizontul strategiei iniţiale şi urmãreşte
punerea în valoare a unor atuuri tehnice, cât şi a unor posibilitãţi financiare
de tipul conglomeratului. Se caracterizeazã prin câteva aspecte:
-
trecerea de la investiţii directe la subcontractãri;
-
creşterea implicãrii în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
-
urmãrirea de profituri speculative din operaţiuni pe
piaţa financiarã în curs de globalizare.
à strategiile globale – se caracterizeazã prin aspecte cum sunt: o viziune
globalã, mondialã asupra pieţei şi concurenţei; activitãţi în domeniile bazate
pe tehnica de vârf, obţinerea de valoare adãugatã în mai multe ţãri,
localizarea activitãţilor acolo unde ele sunt cele mai rentabile.
à alianţele strategice – licenţiere, subcontractare, cooperare industrialã,
societãţi mixte, etc. ele dau naştere la reţelele multinaţionale (alianţe între
societãţi mamã). În cadrul acesta multinaţional, societãţile transnaţionale pot
fi, în acelaşi timp, concurente pentru unele activitãţi şi partenere pentru
alte activitãţi (cercetare-dezvoltare, spre exemplu).
à integrarea internaţionalã a producţiei – proces ce se contureazã în ţãrile dezvoltate în ultimii
15 ani, bazate pe legãturi de tip matriceal (legãturi verticale şi orizontale),
implicând nu numai rapoarte în cadrul unor multinaţionale între firma-mamã şi
filiale, ci şi alianţe strategice şi cooperare cu firmele aparţinând altei multinaţionale, creindu-se aşa numitele
firme reţea.
8.ORGANIZAREA FIRMEI DE AFACERI INTERNAŢIONALE
1.ORGANIZAREA PROCESUALÃ A FIRMEI
1.1.ORGANIZAREA PROCESUALÃ
– CONCEPT.
ELEMENTE COMPONENTE
Organizarea procesualã reprezintã o componentã a organizãrii
formale a firmei, ce se referã la organizarea proceselor de muncã intelectuale
şi fizice din cadrul întreprinderii, urmãrind sã grupeze aceste procese de
muncã în sarcini, atribuţii, activitãţi şi funcţiuni ale firmei în funcţie de
câteva aspecte:
·
nivelul obiectivelor;
·
omogenitatea şi/sau complementaritatea lor;
·
nivelul de pregãtire şi natura pregãtirii personalului ce le realizeazã.
Organizarea procesualã se
concretizeazã în stabilirea şi definirea funcţiilor firmei şi ale componentelor
acesteia. Deci, componentele organizãrii procesuale sunt:
a)
funcţiunile;
b)
activitãţile;
c)
atribuţiile;
d)
sarcinile.
a)
Funcţiunea:
Reprezintã o componentã a organizãrii procesuale ce
reprezintã ansamblul de activitãţi omogene şi/sau complementare desfãşurate de
personal de o anumitã specialitate, folosind metode şi tehnici specifice, cu
scopul realizãrii unor activitãţi planificate. Existã 5 funcţiuni:
-
de producţie;
-
de cercetare-dezvoltare;
-
comercialã;
-
financiar-contabilã;
-
de personal.
b)
Activitatea:
Cuprinde un ansamblu de atribuţii
omogene, care se îndeplinesc de personalul ce posedã cunoştinţe de specialitate
pentru îndeplinirea unor obiective.
c)
Atribuţia:
Se referã la un nivel mai mare de
detaliere şi cuprinde ansamblul sarcinilor executate periodic de un personal cu
cunoştinţe specifice, care concurã la realizarea unui obiectiv specific.
d)
Sarcina:
Este un element component al
atribuţiei, componenta primarã a unui proces de muncã, cu scopul realizãrii
unui obiectiv individual care se atribuie unei singure persoane.
1.2.FUNCŢIUNILE FIRMEI DE AFACERI INTERNAŢIONALE
a)
Cercetarea-dezvoltarea:
Grupeazã un
ansamblu de activitãţi:
1. activitatea de planificare – se referã la elaborarea planurilor anuale
şi de perspectivã, întocmirea planului de investiţii şi dezvoltare
(expansiune);
2. activitatea de cercetare – presupune elaborarea studiilor şi
asigurarea documentaţilor pentru modernizarea utilajelor, echipamentelor,
tehnologiilor şi extinderea capacitãţilor de producţie;
3. activitatea de organizare – proiectarea sistemului organizatoric al
firmei, sistemului organizaţional şi întocmirea ROF-ului (Regulamentul de
Organizare şi Funcţionare) şi a fişelor de post;
4. activitatea de investiţii – asigurarea documentaţiei tehnico-economice
pentru realizarea investiţiilor, programarea activitãţilor pentru realizarea în
timp optim a obiectivelor de producţie.
b)
Producţia:
Reprezintã ansamblul de activitãţi
referitoare la firmele care fac export-import şi au şi o producţie proprie.
Principalele activitãţi sunt:
1.
pregãtirea organizatoricã a producţiei pe faze ale procesului tehnologic şi pe categorii de produse şi servicii;
2.
elaborarea normelor de consum pentru
diferitele materii prime;
3.
asigurarea funcţionãrii folosirii raţionale şi întreţinerii echipamentelor şi utilajelor;
4.
aplicarea normelor de protecţie a muncii;
5.
controlul calitativ al producţiei.
c)
Funcţiunea comercialã:
Cuprinde 3 mari grupe de activitãţi:
1.
Aprovizionarea:
Cuprinde:
-
determinarea necesarului de aprovizionare în volum şi
structurã;
-
încheierea contractelor economice cu furnizorii;
-
stabilirea necesarului de mijloace de transport şi
încheierea contractelor economice cu întreprinderile specializate;
-
normarea şi gestionarea stocurilor;
-
receptarea, pãstrarea şi depozitarea mãrfurilor.
2.
Desfacerea:
Cuprinde:
-
asigurarea portofoliului de contracte la intern şi la
extern;
-
asigurarea livrãrii la termen a mãrfurilor contractate;
-
organizarea vânzãrii mãrfurilor şi serviciilor.
3.
Activitãţile de marketing:
Cuprind:
-
cercetarea cererii de consum actuale şi potenţiale;
-
reclama comercialã şi promovarea vânzãrilor;
-
testarea unor noi produse şi servicii în rândul
consumatorilor;
-
alegerea formelor corespunzãtoare de distribuţie;
-
determinarea locului de amplasare a dimensiunilor şi
profilului unitãţilor de desfacere.
d)
Funcţiunea financiar-contabilã:
Include 2 grupe de activitãţi:
1.
activitatea financiarã;
2.
activitatea contabilã.
1.
Activitatea financiarã cuprinde:
-
asigurarea (obţinerea) şi folosirea raţionalã a
fondurilor bãneşti;
-
repartizarea rezultatelor financiare obţinute.
2.
Activitatea contabilã cuprinde:
-
înregistrarea şi evidenţierea în volum şi structurã a
tuturor mijloacelor financiare şi bãneşti ale firmei;
-
înregistrarea şi evidenţierea mişcãrii tuturor
mijloacelor financiare şi bãneşti ale firmei.
e)
Funcţiunea de personal:
Cuprinde activitãţi privind:
-
recrutarea, selecţionarea, încadrarea şi integrarea;
-
pregãtirea şi perfecţionarea ;
-
salarizarea;
-
promovarea şi utilizarea resurselor umane;
-
motivarea personalului;
-
managementul conflictelor.
2.ORGANIZAREA STRUCTURALÃ A FIRMEI
2.1. DEFINIŢIA ORGANIZÃRII STRUCTURALE.
ELEMENTELE COMPONENTE ALE STRUCTURII ORGANIZATORICE A FIRMEI DE AFACERI
INTERNAŢIONALE
Termenul de structurã provine din latinescul “structura” = a construi, a clãdi, a alcãtui (termen managerial), de
unde rezultã cã structura reprezintã scheletul, osatura pe care se fondeazã
firma respectivã, indiferent de specific.
DEFINIŢIE: Structura organizatoricã reprezintã un sistem unitar
şi coerent de elemente materiale şi imateriale, alcãtuite din elemente
omogene şi semiomogene bazate pe departamentare, subordonãri, nivele ierarhice,
relaţii de comunicare, toate aceste elemente fiind subordonate aceluiaşi scop.
Elementele materiale:
uzine, secţii, fabrici, depozite, echipamente, utilaje, mijloace de transport.
Elementele imateriale: resursele umane şi relaţiile organizatorice (relaţii de comunicare).
Elementele componente ale structurii organizatorice sunt:
a)
postul;
b)
funcţia;
c)
compartimentul;
d)
relaţiile organizatorice;
e)
nivelul (treapta) ierarhicã;
f)
aria de control (norma de conducere).
a)
Postul:
Reprezintã ansamblul obiectivelor,
sarcinilor şi competenţelor, stabilite pe anumite perioade, fiecãrui angajat al
firmei.
Este componenta primarã a sistemului
organizatoric. El are urmãtoarele elemente
definitorii:
1. denumire – înscrisã în statutul de funcţionare a
firmei;
2. obiective – exprimã rolul ce revine titularului de post
în realizarea obiectivelor de ansamblu ale firmei;
3. sarcini şi atribuţii – sunt specifice fiecãrui post în parte;
4. competenţa organizaţionalã
(oficialã, instituitã sau de jure) – exprimã limitele în cadrul cãrora titularii de post au dreptul de a
acţiona în vederea realizãrii activitãţii şi exercitãrii atribuţiilor.
Aceastã competenţã poate fi:
- ierarhicã – se exercitã asupra subordonaţilor
şi se concretizeazã în declararea unor activitãţi şi decizii, exprimând
cine şi când trebuie îndeplinite activitãţile. Se exercitã în domeniul
operativ;
- funcţionalã – se exercitã asupra unor activitãţi şi se concretizeazã în proceduri,
indicaţii despre cum se realizeazã diferite activitãţi. Se concretizeazã în
domeniul funcţional.
În afara autoritãţii funcţionale, titularii de posturi trebuie sã
deţinã şi autoritate realã, autenticã, personalã “de facto” reprezentatã de: nivelul de pregãtire,
profesionalism, caracter, exigenţã, carisma personalã, care oferã tirularului
de post, recunoaşterea din partea colaboratorilor, a subordonaţilor, a
meritelor sale reale.
Între cele 2 laturi ale competenţei trebuie sã existe o laturã de
complementaritate, pentru cã aceastã autenticitate trebuie sã fie deplinã.
5. responsabilitatea – reprezintã obligaţia titularului de post de
a îndeplini sarcini şi atribuţii şi de a realiza obiectivele individuale ce
revin fiecãrui post. Ea exprimã atitudinea titularului de post faţã de modul de
realizare a sarcinilor şi atribuţiilor încredinţate. Aceastã atitudine poate fi
responsabilã şi iresponsabilã.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu