Joseph Piven, Universitatea North Carolina,
Carolina de Nord, SUA
Conţinut:
·
Introducere
·
Definiţia Autismului şi Stările
înrudite
·
Predominanţa Autismului
·
Teorii Neuropsihologice şi Caracteristici
·
Baza Biologică a Autismului
·
Tratarea persoanelor autiste
Autismul este o boală caracterizată de
scăderea capacităţii de a interacţiona pe plan social şi de a comunica, de
comportament stereotip şi repetitiv cu simptome ce se manifestă de obicei
înaintea vârstei de 3 ani. Aproximativ 75% din indivizii afectaţi manifestă şi
handicap mintal.
Introducere
în 1943
doctorul Leo Kanner a descris pentru prima dată 11 copii care s-au prezentat la
clinica sa cu o combinaţie de grave deficite de vorbire marcate de anormalităţi
în interacţiunea socială şi o înclinaţie spre comportamente stereotipe,
repetitive şi ritualisitce. Aceşti 11 copii au fost primii copii diagnosticaţi
cu autism infantil. Deşi denumirea iniţială a evidenţiat că autismul infantil e
observat în copilărie şi documentele descriu comportamentul autist la copii,
acum este clar că autismul e văzut ca o boală pe tot parcursul vieţii a cărei
tip şi severitate se modifică în timp odată cu dezvoltarea individului.
Definiţia Autismului şi
Stările înrudite
Autismul este un sindrom comportamental definit de un curs caracteristic
şi de apariţia simultană a unor purtări particulare în trei mari domenii. în acest moment, cea mai utilizată
definiţie a autismului este cea publicată în 1944 de către Asociaţia
Psihiatrică Americană în Manualul de
diagnostice şi statistice al bolilor mintale (Diagnostic and Statistic Manual of
Mental Disorder)- DSM-IV. Pentru
a se stabili un diagnostic de autism, această definiţie presupune ca individul
să manifeste:
(1)
o scădere în interacţiunea
socială ( manifestată de cel puţin două articole din A.1 în Tabelul 1);
(2)
o scădere în comunicare (
manifestată de cel puţin un articol din A.2 în Tabelul 1);
(3)
un comportament, interese şi
activităţi restrictive, repetitive şi stereotipe (manifestate de cel puţin un
articol din A.3 în Tabelul 1);
(4)
simptomele apărute înaintea
vârstei de 3 ani.
De multe ori anormalităţile comportamentale sunt observabile de la cele
mai fragede vârste. Totuşi, într-un mic număr de cazuri există o perioadă de
dezvoltare normală urmată de o regresie şi de manifestarea simptomelor autiste.
în general, simptomele se schimbă
odată cu dezvoltarea şi se pot îmbunătăţi considerabil. Un mic segment de
indivizi manifestă o înrăutăţire în timp a comportamentului ritualistic-repetitiv.
De la prima descriere a autismului făcută de Kanner, au fost observate alte boli care sunt
similare cu autismul dar diferă în prezentare. împreună cu autismul, aceste boli ( sindromul Rett, sindromul
Asperger, dezvoltare pervaziva, “childhood disintegrative disorder” etc) sunt
categorizate sub numele de boli pervazive de dezvoltare ( PDD – pervasive
developmental disorders).
Dintre acestea, probabil cel mai cunoscut sindrom este Asperger. Această
boală este uneori greu de deosebit faţă de autism la indivizii care au un nivel
normal de inteligenţă, validitatea acestor diferenţe este dezbătută în prezent
de către cercetători si doctori. Definiţia dată de DSM-IV specifică faptul că
in cazul sindromului Asperger, pe lângă inteligenţa normală, impedimente în interacţiunile sociale,
comportament stereotip şi repetitiv , indivizii ar trebui sa nu aibă nici o
întârziere în dezvoltarea limbajului ( de exemplu copiii spun cuvinte până la 2 ani şi fraze
până la 3 ani ). Se pune diagnosticul unei boli pervazive de dezvoltare în
cazul în care individul are deficite în toate domeniile tipice pentru indivizii
autişti.
Ultimele două boli care fac parte din categoria PDD, “childhood
disintegrative disorder” si sindromul Rett sunt mult mai puţin întâlnite decât
celălalte trei boli din această categorie.
“Childhood disintegrative disorder” este diagnosticat la copii de 2 sau
mai mulţi ani de dezvoltare aparent normală şi care au o regresie marcantă şi
ulterior manifestă comportamentul asociat autismului. În cazul copiiilor cu
această boală este foarte important să se excludă orice altă boală care poate
fi identificată ( de exemplu “metachromatic leucodystrophy”) şi care ar putea
fi cauza simpotmelor manifestate.
Diagnosticarea sindromului Rett se face când la copiii de 5 luni cu o
dezvoltare normală apar mişcări stereotipe ale mâinilor, o slabă coordonare,
limbaj îngreunat şi încetarea creşterii capului. În cazul autiştilor se
manifestă o continuă dezvoltare a îndemânărilor si diminuarea în timp a unor
caracteristic anormale dar la indivizii diagnosticaţi cu “childhood
disintegrative disorder” şi sindromul Rett ele se înrăutăţesc în timp.
În timp ce definiţia autismului e limitată la trăsăturile prezentate în Tabelul 1, mai există un număr de alte
trăsături care descriu boala. Aproximativ 75% din indivizii cu autism au
abilităţi intelectuale în zona retardării mintale ( de exemplu un I.Q mai mic
de 70 ). Prezenţa unei retardări mentale severe ( de exemplu un I.Q. mai mic de
35) deseori îngreunează diagnosticarea autismului datorită numărului limitat de
activităţi/comportamente şi abilităţi care sunt necesare în observarea bolii.
Pe lână dificultăţile în interpretarea rezultatelor testului de I.Q, se adaugă
şi faptul că indivizii autişti
demonstrează frecvent un model de abilităţi împrăştiate pe parcursul
unor teste standradizate ( de exemplu: o discrepanţă între I.Q-ul verbal şi cel
nonverbal) sau un limbaj limitat ori chiar lipsa lui definitvă. Deşi un număr
de studii au demonstrat punctele tari ( de ex: decodarea) şi slăbiciunile
caracterisitice ( înţelegere, gândire abstractă ) totuşi nu există nici un
tipar care să poată fi observat la toţi indivizii autişti şi nici deficite
neuropsihologice.
Pe lângă retardarea mintală, autismul apare în conjunctură cu alte
dificultăţi în comportament cum ar fi hiperactivitate şi agresivitate către
propria persoana sau către cei din jur la un nivel atât de ridicat încât
necesită intervenţi adiţionale celor menite să lupte cu boala propriu-zisa.
Tabelul 1 Criterii pentru diagnosticarea autismului
(DSM-IV)
.
A. Un total de 6 (
sau mai multe) articole de la (1), (2) sau (3) cu cel puţin doua de la (1) si
câte unul de la (2) si (3):
(1) impedimente în
interacţiunea socială, manifestate sub forma a cel puţin două din următoarele:
(a) impedimente
marcante în utilizarea unor comportamente nonverbale cum ar fi privitul ochi
în ochi, expresiile faciale, poziţiile
corpului
(b) eşecul în dezvoltarea
unor relaţii caracteristice nivelului de dezvoltare
(c) lipsa dorinţei de
a impărtaşi plăcere, interese sau realizari cu alte persoane( de exemplu nu
sunt arătate sau aduse obiectele de inters de către pesoanele autiste )
(d) lipsa
reciprocităţii sociale sau emoţionale
(2) imedimente in
comunicare, manifestate sub forma a cel puţin unuia dintre următoarele:
(a)
întârzierea sau lipsa totală a
limajului verbal ( fără a fi însotită de încercarea de a compensa această lipsă
prin moduri alternative de comunicare cum ar fi gesturile sau mimarea)
(b) la indivizii cu
un limbaj potrivit apare un imepdiment în abilitatea de a iniţia sau susţine o
conversaţie cu ceilalţi
(c) limbaj stereotip
şi repetitiv sau limbaj idiosincratic
(d) lipsa jocului
variat şi spontan sau a jocului social imitativ potrivit vărstei
(3) comportamente,
interese şi activitaţi reduse, repetitive şi stereotipe, manifestate sub forma
a cel puţin unuia din următoarele:
(a) interes redus şi
anormal în intensitate sau concentrare
(b) aderenţa aparent
inflexibilă pentru un ritual specific şi nefuncţional
(c) maniere
stereotipe sau repetitive ( de exemplu: fâlfâirea sau răsucirea mâinii sau a
degetului, sau mişcari complexe ale întregului corp)
(d) preocupări
insistente pentru părţi ale obiectelor
B. întarzieri sau funcţionări anormale într-unul din
următoarele domenii:
(1) interacţiune
socială
(2) limbaj asemănător
cu cel din comunicarea socială
(3) joc simbolic sau
imaginativ
.
Predominanţa
Autismului
O estimaţie moderată a predominaţiei autismului este de aproximativ
4-5/10 000 indivizi. Totuşi, estimările recente urcă până la 10/10 000. Dacă ar fi sa facem o
comparaţie, cea de-a doua rată,de 10/10 000, este aproximativ egală cu rata de naşteri a
indivizilor cu sindromul Down, cea mai cunoscută boală cromozomială şi cauza
cea mai des întâlnită cauză a retardării mentale. Diferenţa dintre ratele de
predominanţă din diferite studii este cauzată în mare parte de faptul că, de-a
lungul timpului, criteriile de diagnosticare s-au schimbat de la primele
descrieri ale lui Kanner iar cel curent este mai larg decât criteriul anterior
utilizat. Odată ce s-a născut un copil autist, riscul de a se naşte un alt copil autist variază între 3 pâna la 7%. Autismul apare de 4 sau 5 ori mai des la bărbaţi decât la femei.
Teorii Neuropsihologice şi
Caracteristici
Studiile neuropsihologice, pe lângă
faptul că se concentrează asupra trăsăturilor autismului, au şi o altă ţintă,
aceea de a descoperi deficitul sau deficitele cognitive fundamentale ce se află
în spatele anormalităţilor comportamentale observate în cazul acestei boli.Trei
dintre cele mai importante teorii presupun că există deficite cognitive
fundamentale în funcţiile executive,coerenţa centrală şi elaborarea unei
teorii, păreri.
“Functii
executive” este un termen care acoperă o largă zonă de procese cognitive
superioare cum ar fi capacitatea de a se libera de context, inhibarea unor
răspunsuri nepotrivite, planificarea, îndeplinirea unei sarcini, schimbarea
sarcinilor şi monitorizarea lor. Pentru examinarea acestor procese s-au creat
nişte teste neuropsihologice cum ar fi Turnurile din Hanoi si Sortarea
Wisconson a cărţilor de joc care au scos la iveală functii executive anormale
în autism. În particuar, deficitul în capacitatea de a trece de la o sarcina la
alta este considerat paralel cu acel comportament ritualistic-repetitiv
observat în autism şi reprezintă caracteristica definitorie a acestei boli.
O a doua teorie neuropsihologică despre autism afirmă că persoanele
autiste au o slabă coerenţă centrală. Ca dovadă în susţinearea acestei teorii
este faptul că autiştii nu pot deosebi tipare, modele sau stimuli într-un
context cu înţeles, spre deosebire de o persoană care nu suferă de această
boală. Acest deficit poate însemna
limitare în procesarea unor evenimente sau stimuli importanţi dar poate sevi la
creşterea performanţei unui individ autist de a procesa stimuli întâmplători,
observaţie ce a fost făcută în mai multe studii. De exemplu, într-un studiu, indivizii
autişti au dovedit că au o capacitate relativ dezvoltată în a-şi aminti cuvinte
întâmplătoare, fără sens dar au avut rezultate proaste în a-şi aminti
propoziţii cu înteles.
O a treia ipoteză sugerează că indivizii autişti au un deficit în a crea
o părere despre sine sau o teorie despre starea mentală internă a celorlalţi,
cum ar fi dorinţele şi credinţele lor. Acest deficit este observabil atunci
când unui individ autist i se cere să prevadă comportamentul unei alte persoane
după ce s-a luat în considerare posibilitatea că informaţia dată acelei
persoane poate fi falsă sau că individul ar putea avea o opinie greşită. Un
astfel de exemplu este ilustrat de nereuşita copiiilor autişti în următorul
test: subiectului i se cere să prevadă dacă o persoană ar mai căuta un anumit
obiect care a fost mutat de la locul sau original ( din punctul A în punctul B)
în timpul cât persoana a fost afară din încăpere. Copilul autist nu e capabil să ia în considerare faptul
că persoana respectivă nu poate sti că obiectul a fost mutat ( din punctul A în
punctul B) întrucât era absentă la această mutare. El va răspunde că persoana
va căuta obiectul în noua locaţie ( punctul B).
Deşi toate aceste trei teorii (deficit în funcţiile executive, coerenţă
centrală slabă, deficit în formularea unei opinii) au încercat să explice
caracteristicele comportamentale şi cognitive ale autismului, nu există un
model unic care să poată explica toate caractersiticele tuturor indivizilor. De
exemplu chiar dacă teoria deficitului în crearea unei opinii explică deficitul
social observat în autism, ea nu explică suficient comportamentul
ritualistic-repetitiv sau retardarea mentală care e prezentă pâna la 70% din
cazuri.
Baza Biologică a Autismului
Studiile
recente demonstrează ca autismul are o bază biologică dar nu s-au determinat
încă mechanismele patogenice.La fel ca orice alta boala comportamentală,
autismul este foarte probabil rezultatul final al diferitelor cauze si căi
biologice. Cea mai bună dovadă este faptul că 10% din indivizii autişti au
totodata şi o stare medicală fragilă ( de exmplu: sindromul X, scleroză,
“congenital rubella” ) despre care se crede ca le-a cauzat simpotemele autiste. La ceilalţi 90%
indivizi unde nu apare nici o altă boală, s-a descoperit că factorul genetic
are o mare importanţă. Dovada aestei afrimaţii provine din studiul familiilor
şi a gemenilor. Studiul familiilor a demonstrat că deşi riscul apariţiei
autismului ( adică de a avea un al doilea copil autist) este de doar 2-5%, această
rată este de 100 de ori mai mare decât rata apariţiei autismului la restul
populaţiei. Studiul gemenilor a demonstrat că autismului care apare la ambii
membri ai unei perechi identice de gemeni ( adică gemenii monozigoţi care au
100% acelaşi material genetic) are o rată mai mare ( peste 60% ) decât cea de
3-5% a autismului care apare la ambii membri ai unei perechi de gemeni ( adică
la gemenii dizigoţi care au doar 50% acelaşi material genetic). Concluzia
acestor studii este că autismul e o boală genetică şi e rezultatul
interacţiunii a mai multor gene. Studii genetice au încercat să descopere gena
sau genele care sunt responsabile pentru cauzarea autismului în majoritatea
cazurilor dar deşi unele zone ale genomului uman sunt considerate ca loc de
dezvoltare pentru gene defecte, încă nu s-a identificat nici o genă care să
joace un rol în cauzarea autismului.
Faptul ca autismul e consierat o boală genetică pare greu de crezut
pentru că rare ori se poate observa o familie cu mai mult de un membru autist.
Totuşi, un astfel de criteriu poate duce
la concluzii greşite din mai multe motive. În primul rând, comparat cu alte
boli care se cred că se moştenesc(
diabet, hipertensiune) autismul este foarte neobişnuit. În al doilea rând,
foarte puţini dintre indivizii autişti se căsătoresc şi au copii, eliminând astfel unul dintre
cele mai obişnuite moduri de transmitere ( adică de la un părinte afectat la
copil) şi în mod sigur scăzând numărul familiilor cu mai mult de un membru
autist. În sfârşit, se pare că familiile
care au deja un copil autist, în general îşi limitează planurile de a avea alţi
copii.
Cu toate că puţini dintre indivizii autişti au o condiţie medicală
slabă, majoritatea nu au nici o anormalitate fizică evidentă. În unele studii
totuşi, s-a descoperit că până la 25% dintre indivizii autişti au suferit de
leşinuri sau au macrocefalie. Macrocefalia nu cauzează simptomele autismului
dar e considerat ca făcând parte din mecanismul cerebral ce cauzează autismul.
În urma câtorva studii neuropatologice realizate postmortem s-a observat
o proastă dezvoltare a structurilor în mai multe zone distincte ale creierului.
În sistemul limbic, anormal de mic, au fost detectate celule dens împachetate
pe când în cerebel exista o descreştere a numărului de celule Purkinje. S-a
observat şi o creştere substanţială a creierului dar numai în anumite regiuni (
ca de exemplu lobul temporal, parietal si nucleii). În contrast cu aceasta,
corpul callos, o conductă fibroasă care leagă cele două emisfere ale
creierului, a scăzut în mărime în partea de mijloc şi posterioară a sa.
Creşterea creierului la indivizii autişti sugerează existenţa unei
anormalităţi în dezvoltarea creierului (
se produc prea multe celule nervoase, nu se elimină destul ţesut nervos prin
procesul normal de eliminare a ţesutului nervos în perioada de dezvoltare sau
există o supracreştere a ţesutului nonneuronal).
Modul în care sunt distribuite anormalităţile în creierul individului
autist, mod rezultat din studiul posmortem, este asemănător cu teoriile
neuropsihologice care sugerează că anormalităţile creierului autist nu pot fi
localizate doar intr-o singură structură a acestuia. Unele anormalităţi sunt
asemănătoare cu cele care apar la un adult in cazul unei congestii cerebrale,
de exemplu, deci nu par a îşi avea locul intr-o boală despre care se crede că e
rezultatul unei anomali timpurii în dezvoltarea creierului. Astfel că o singură
anomalie timpurie aparută în procesul de dezvoltare al creierului în autism
poate afecta mai multe strucutiri şi zone ale acestuia.
Alte studii ale bazei biologice a autismului au arătat că există
anormalităţi în unele substanţe chimice găsite în creier. Cea mai importantă
descoperire în autism din ultimii 25 de ani a fost serotonina descoperită
la o treime din indivizii autişti.
Aceasta anormalitate în nivelul serotoninei din sânge este considerat a fi o
indicaţie către funcţionarea sistemului de serotonină din creier şi sugerează o
anormalitate în metabolismul central de serotonină. Faptul că unii indivizi
autişti arată îmbunătăţiri în comportament în urma administrării unor
medicamente care inhibă serotonina demonstrează posibilitatea ca serotonina să
aibă un rol important în patogeneza autismului. Alte studii mai recente s-au
îndreptat spre defecte imunologice care ar putea fi prezente la indivizii
autişti. Dacă aceste defecte sunt descoperite, împreună cu anomaliile
substanţelor chimice din creier ( de ex serotonina) pot avea un rol important
în dezvoltarea anormală a creierului autist.
Tratarea persoanelor autiste
Noile
cercetări arată că o intervenţie facută devreme în modul de comportare al
pacientului poate avea un rol important în tratamentul autismului. Se încerarcă
să se descopere care aspecte ale tratării timpurii a comportamentului sunt mai importante şi care indivizi autişti
ar putea beneficia cel mai bine de aceste intervenţii. S-a încercat crearea
unor dispozitive care să poată diagnostica din timp prezenţa bolii. “The Checklist
for Autism in Toddlers”(CHAT) este un aparat utilizat de către medicii primari
pentru detectarea autismului la copiii de 18 luni. “The Autism Diagnostic
Interview”(ADI) şi algoritmul de diagnosticare ce îl acompaniază pot stabili
prezenţa autismului la copiii în vârstă de 2 ani.
Pe lângă diagnosticarea din timp,
un pas critic în tratamentul unui copil autist este o evaluare iniţială foarte
minuţioasă. Această evaluare necistă prezenţa unei echipe multidisciplinare de
medici, incluzând un psiholog care să testeze abilităţile intelectuale ( IQ ),
un medic logoped care să evalueze limbajul, un consultant în educaţie care să
determine apitudinile de citire si comportament şcolar, un psiholog sau
psihiatru care să decopere o potenţială problemă de comportament.
Deşi nu există tratament pentru autism, touşi medicii au ajuns la un
conses: un tratament adecvat are un imapct important asura bolii. Ţinta
tratamentului este: să faciliteze dezvoltarea socială şi a limbajului; să scadă
din problemele comportamentale (
comportament ritualistic, agersivitate sau hiperactivitate); să determine
dezvoltarea unor aptitudini pentru funcţionarea independentă; să ajute
familiile să facă faţă bolii. Intervenţiile comportamentale care se pare că au
avut rezultate diferă de la unele simple, cum ar fi antecedentele ( prevenirea
unor schimbări care sunt pe cale să apară, pentru a limita traumele ce rezultă
în urma unei schimbări abrupte ) pâna la încercarea de a învăţa pacientul comportamente alternative
care să le înlocuiască pe cele aberante existente ( să dea mâna înloc să atingă
pe cineva într-un mod nepotrivit aunci când ii salută ). Antrenamentul pentru
aptitudinile sociale este destul de folositor pentru copii care deja pot vorbi,
adolescenţi şi adulţi cu autism. Rezultate importante s-au obţinut şi în
încercarea de a oferi şi menţine un
adult autist într-un loc de muncă plătit.
Se pare că şi anumite medicamente au un efect benefic în problemele de
comportament, cum ar fi cele care inhibă
serotonina; acestea descresc numărul comportamentelor repetitive, ritualistice
şi stereotipe precum şi a agresivităţii. Şi alte medicamente au fost
folositoare în tratarea unor comportamente care nu sunt trăsături definitorii
ale bolii( stimulanţi ai hiperactivităţii, , neuroleptice pentru agresivitate
şi antidepresive pentru schimbări episodice de stări, somn, pofta de mâncare,
nivel al energiei şi grad de iratibilitate despre care se crede că reflectă o
boală afectivă ).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu