Amsterdam, capitala Olandei este
cunoscut pentru pitoreştile sale canale, nenumăratele poduri şi casele vechi.
Oraşul a fost în aşa fel construit, încât 101 kilometri de canale înconjoara
partea interioară a oraşului. Este situat pe un teren jos şi plat (4 metri sub
nivelul mării) pe râurile Amstel şi IJ. Un sistem complicat de diguri, pompe şi
canale asigură menţinerea apelor la un anumit nivel astfel încât oraşul şi
zonele înconjurătoare să nu fie inundate. Lacul Ijsselmeer de lângă Amsterdam,
a fost iniţial un golf al Oceanului Atlantic numit Zuider Zee; acum un dig lung
de 32 de kilometri separă lacul de ocean şi astfel Amsterdamul a devenit un
oraş interior. În partea veche a oraşului canalele sunt extinse ca o panză de
paianjen.
I.Istoricul oraşului
1. 1200-1585:Începuturile
oraşului
Asterdamul ca oraş nu a apărut niciodată înt-un
document oficial până în Evul Mediu, asfel neştiindu-se nimic exact depre
existenţa lui în preistorie şi perioada preromana. Totuşi există o legendă
despre apariţia oraşului care îl leagă de povestea a 2 pescari care au fost
surprinşi pe mare de o furtună puternică în timp ce pescuiau împreuna cu
câinele lor, au fost naufragiaţi şi şi-au construit un refugiu în zonele
mlăştinoase, la vărsarea râului Amstel în estuarul Zuider Zee (cunoscut şi ca
IJ). Această aşezare fondată de cei 2 pescari şi familiile lor care li s-au
alăturat mai târziu, pare a constitui originea oraşului Amsterdam. Ei au pus
bazele unui sat la gura râului Amstel şi de asemenea au construit un dig pentru
a-şi proteja locuinţele de ape. De aici a derivat numele oraşului,
Amstelledamme (digul de pe Amstel) care mai târziu a devenit Amsterdam. În 1275
oraşul apare pentru prima dată menţionat într-un document oficial, într-o cartă
din 27 octombrie 1275, în care lordul Floris al V-lea, conte al Olandei, a
garantat scutirea de taxe şi dreptul la comerţ liber locuitorilor:
<<homines manentes apud Amstelledamme>>. Amstellledamme s-a
dezvoltat pe maurile Amstelului şi chiar de la începutul existentei sale locuitorii
au ştiut să profite de faptul acesta şi să facă din apa un mijloc de existenţă.
Poziţia geografică favorabilă şi munca grea depusă de aceştia au făcut ca micul
sat să devină un mare centru comercial, un port foarte important, cu un comerţ
înfloritor cu oraşele din bazinul baltic şi cel mediteranean. La începutul
secolului al XVII-lea, acest comerţ pe mare a atins cote foarte înalte, iar
după decăderea portului rival Antwerp, Amsterdamul a devenit stăpânul mărilor,
aceasta reprezentând începutul a ceea ce este cunoscut ca Epoca de Aur a
Olandei. Doar foarte puţine clădiri din perioada medievală au supravieţuit până
astăzi. De-alungul Evului Mediu cea mai mare parte a caselor erau construite
din lemn, material vulnerabil, astfel majoritatea fiind foarte uşor distruse.
Cu toate acestea, un număr surprinzător de mare de case din Amsterdam înca mai
au scheletul din lemn.
2. 1585-1672: Epoca de Aur
Perioada cuprinsă între 1585 şi
1672,pentru Amsterdam, a fost cea mai înfloritoare din punct de vedere comercial, devenind
principala piaţa a lumii. În această perioadă a avut loc o dezvoltare foarte
importantă a oraşului; expansiunile urbane din 1613 şi 1663 încă determină
înfăţişarea caracteristică a oraşului. Unele din cele mai importante monumente
datează din acea perioada, de exemplu primăria din piaţa Dam, actualul Palat
Regal.
3. 1672-1795 Un mic regres
Anul 1672 a fost unul dezastruos
pentru Olanda, fiind atacată simultan de Anglia şi Franţa. Epoca de Aur luase
sfârşit; cu toate acestea Amsterdamul a reuşit să-şi consolideze prosperitatea
în perioada 1672-1795. Oraşul a rămas o piaţă importantă şi a reuşit să-şi
menţină poziţia de centru financiar al Europei pe care o avea.
Având în vedere faptul că Epoca
de Aur a fost în primul rând o perioadă de lansare, de prosperitate, noua
perioadă era caracterizată ca fiind una de aur şi argint. Numărul mare de
locuinţe construite în acel timp reflectă prosperitatea oraşului. Ca rezultat
al acestui lucru, majoritatea caselor situate în centrul oraşului datează din secolul
al XVIII-lea, şi nu din secolul al XVII-lea.
4.
1795-1813: Retragere şi declin
În 1795 guvernul şi oligarhiile
patriciene au fost ruinate iar vechea republică a încetat să existe. După puţin
timp francezii au ocupat ţara. Între anii 1795 şi 1813 Amsterdamul a suferit o
puternică regresiune economică, stare reflectată şi de stagnarea în dezvoltarea
demografică.
Multe case erau nelocuite iar
unele chiar s-au distrus în timp datorita lipsei de intretinere. Din fericire
unele faţade şi interioare din vremea imperiului s-au păstrat.
5.1813-1940: Redresare şi
expansiune
Perioada cuprinsă între1813 şi
1940 este caracterizată de o redresare în plan economic şi din 1870 de
expansiune. Îmbogăţirea a dus la o creştere relativ rapidă a populatţei.
Această dezvoltare a fost în primul rând un rezultat al Revoluţiei Industriale
care a atras după sine o Nouă Epocă de Aur. Oraşul s-a extins mai ales datorită
construirii de cartiere locuite de clasele muncitoreşti sărace, acum depăsind
zona Singelgracht.
Perioada dintre 1920 şi 1940 a fost una de regres economic, aşadar se
remarca mai uşor faptul că aşa numitul “Inel 20-40” este mai bun în
comparatie cu secolul al XIX-lea al construcţiilor ieftine din materiale
uşoare. Aceasta a fost de asemenea o perioadă de distrugere pe scară largă a
centrului istoric al oraşului; canalele devenisera neîncăpătoare şi noi
descoperirii in materie de trafic se realizaseră.
|
II.Cultura
Amsterdamul şi-a câştigat o
reputaţie de toleranţă şi individualism. De mult timp oameni din diferite medii
de viaţă şi religii au fost bineveniţi aici. Multe nationalităţi sunt
reprezentate în oraşul cosmopolit, începând de la indonezieni (a căror ţară a
fost odată o posesiune olandeză) până la muncitori imigranţi din Morocco şi
refugiaţi kurzi din Iran. În oraş, arta înfloreşte, peste 40 de muzee
adăpostind operele artiştilor olandezi.
1.Muzeul Van Gogh
Cea mai mare parte a muncii lui
Vincent van Gogh nu a părăsit niciodată Olanda, iar 200 de tablouri şi 500 de
desene sunt permanent expuse în muzeul care-i poartă numele, proiectat de
Gerrit Reitveld. Tablourile sunt prezentate în ordine cronologică în funcţie de
diferitele perioade de creaţie şi domiciliile lui Van Gogh de-alungul carierei.
La cel de al doilea etaj se află tablourile pictate în timpul şederii
acestuia în sudul Franţei, dintre care cel mai cunoscut este “Floarea
soarelui”. De asemenea mai sunt expuse lucrări ale lui Toulouse-Lautrec şi
Gauguin, contemporani lui Van Gogh. Expozitiile sunt schimbate atfel încât să
scoată în evidenţă momentele cele mai importante în dezvoltarea artistică a
lui Van Gogh.
|
2.Casa memorială Rembrandt
Rembrandt a locuit în casa sa
timp de 20 de ani, până a părăsit-o, falit fiind, în 1658. Este intesant de ştiut că falimentul său a
venit în urma faptului că cei ce au comandat pictarea “Rondului de noapte” au
fost total nemultumiţi de aceasta, care în cele din urmă i-a distrus cariera.
Casa a fost restaurată şi acum adăposteşte peste 250 din gravurile sale şi
niste picturi ale elevilor săi.
3.Muzeul de stat
Muzeul de stat, pe departe cel
mai mare muzeu din Olanda, găzduit într-o clădire monumentală neo-renascentistă
proiectată de PJH Cuypers atrage peste un milion de vizitatori pe an, şi este
considerat ca fiind unul dintre cele mai mari muzee de pictură şi artă decorativă
din vestul Europei. În prezent este împărtit în 6 departamente: Pictură, Camera
de tipărire, Sculptura şi Artă decorativă, Istoria Olandei, Artă asiatică şi
Textile şi Costume.
La primul etaj se află cea mai mare colecţie din lume de picturi aparţinând
maestrilor olandezi, aici găsindu-se “Rondul de noapte” al lui Rembrandt.
Alături de Rembrandt se mai gasesc picturi ale lui Frans Hals, Paulus Potter,
Jacob van Ruysdael, Jan Steen şi Johannes Vermeer. Sunt preezentate peisaje,
portrete individuale, scene domestice şi stilul de viaţă olandez care
înfăţişează foarte bine Epoca de Aur a Olandei.
|
Muzeul
Stedelijk găzduieşte una dintre cele mai mare colecţii de artă modernă din
Olanda. Expoziţia se concentreaza asupra stilurilor abordate de Picasso,
pictorii olandezi Karel Appel, Willem de Kooning, Piet Mondriaan şi de
pictorii francezi Monet, Cezanne, Matisse, Chagal şi Renoir.În muzeu de
asemenea se poate vedea o colecţie a operelor lui Malewich.
|
4.Muzeul de artă modernă
Stedelijk
Alte locuri interesante de
vizitat în Amsterdam ar fi Piaţa Dam cu Palatul regal, Universitatea,
Begijnhof, strada Oudezijds Voorburgwal, strada Spui, strada Leidseplein şi
canalele.
5.Piaţa Dam
Piaţa Dam este cea mai cunoscută
piaţă din Olanda. Satul de pescari care mai târziu s-a transformat în oraşul
Amsterdam se construise exact în acest loc în jurul anului 1270. Este un centru
de oraş ideal, chiar dacă din punct de vedere geografic şi administrativ a
încetat de mulţi ani să constituie centru. Ea reprezenta locul de întâlnire al
întregii comunităţi cu ocazia ceremoniilor oficiale şi a evenimentelor celor
mai importante.
În centrul acesteia se află un monumentul închinat eliberării, un
obelisc alb decorat cu imagini alegorice care a fost contruit în 1956 de
către J. Radeker în memoria victimelor celui de al doilea război mondial.
Monumentul conţine 12 urne, fiecare dintre ele conţinând câte o mână de
pământ din cele 11 regiuni olandeze, iar cea de a doisprezecea din Indonezia.
|
6.Palatul Regal
Palatul Regal, un exemplu de
arhitectură clasică olandeză, a fost proiectat de Jacob van Campen şi construit
între anii 1648 şi 1655. Construit pe 13659 de pile, necesare pentru a creea o
bază solidă pe pământul mlastinos, a fost iniţial construit pentru a înlocui
fosta primărie, care fusese distrusă complet într-un incendiu. Louis Bonaparte,
fratele lui Napoleon, l-a transformat în palat regal în 1808, când el a devenit
rege al Olandei, chiar dacă a abdicat după doar 2 ani. Aspectul simplu al
faţadelor este ceea ce îl impresionează pe vizitator în primul moment. Are 4 rânduri de ferestre, deasupra cărora se
afla un fronton triunghiular ce conţine sculpturi ale lui Artus Quellijn cel
Tânăr, un artist din Antwerp. Statuile
reprezintă oraşul Amsterdam înconjurat de Neptun şi alte creaturi marine
mitice, incluzând nimfe şi tritoni care aduc un omagiu bogăţiei şi puterii
mării. Exteriorul armonios al palatului este completat de un turn octogonal şi
o cupolă. Pe cât este de simplu la exterior pe atât este de bogat ornamentat în
interior, interior ce a fost lucrat, printre alţii de către Ferdinand Bol, un
elev al lui Rembrandt, Gover Flinck şi Sijmen Bosboom, iar cea mai mare parte a
sculpturii a fost realizată de către Rombout Verhulst.
7.Universitatea
În partea stângă a Casei celor
trei canale se află un arc ce reprezintă intrarea în casa veche a bărbaţilor,
Oudemanhuispoort-ul, astăzi locul în care se află Universitatea din Amsterdam.
Universitatea a fost construită în 1632. Pe 8 ianuarie 1632, istoricul Gerardus
Johannes Vossius a rostit discursul inaugural al universităţii ale cărei ţeluri
includea şi deschiderea unei breşe a calvinismului şi a apărării libertăţii. În
scurt timp universitatea a atras cele mai luminate minţi ale culturii olandeze,
de la matematicianul Hortensius la juristul Cabelliau şi de la doctorul
Blasiuis la teologul Van Leuwen. În 1840 Universitatea a fost transferată
într-o casă iar statuia lui Vossius, primul profesor al acesteia, a fost
amplasată în curtea interioară.
8.Begijnhof
Begijnof este un loc de o linişte
şi o pace absolută, o oază ideală şi un refugiu neaşteptat din vacarmul
Kalverstraat-ului. Intrarea conduce la un fel de curte vastă în centrul căreia
se află o peluză înconjurată de numeroase case mici. Femei în vârstă care merg
la o plimbare şi beau ceai în grădinile lor, flori peste tot, un incredibil
calm şi 2 capele una în faţa celeilalte formează Begijnhof-ul. Acestă a fost
fondat în 1346 de un grup de femei, care aspirau să trăiască într-o comunitate
religioasă fără constrângerea impusă de regulile rigide ale unei vieţi
manaştireşti.
Acestea nu au depus nici un jurământ şi se comportau ca surorile
sale: toate îşi păstrau casele mici, libertatea personală, dar şi-au dedicat
vieţile celor săraci şi bolnavi.
La numărul 34 Begijnhof se află cea mai veche casă din Amsterdam,
singura înca din lemn, dupa un ordin al guvernatorilor oraşului de a se
renunţa la construirea caselor din materiale inflamabile. Casa datează din
secolul al XV-lea.
|
9.Strada Oudzijds Voorburgwal
Strada, împreună cu canalul cu
acelaşi nume, este una dintre cele mai frumoase alei din Veneţia Nordului;
canalul, ce datează din Evul Mediu, reflectă faţadele a unora dintre cele mai
tipice case orăşeneşti, iar pe fundal, Domul Sfântului Nicolae. Oude Kerk, cea
mai veche biserică din Amsterdam, a fost original dedicată Sfântului Nicolae,
patronul marinarilor şi al oraşului Amsterdam. Săpăturile recente au arătat că
acolo fusese o bisericuţa în secolul al XIII-lea. Actuala biserică gotică, acum
protestantă, a fost consacrată în 1306. Aşa cum este înconjurată de case mici
aparţinând celor care erau responsabili cu administrarea bisericii, Oude Kerk
se ridică deasupra clădirilor îngrămădite în jurul său, iar acest lucru scoate
şi mai mult în evidenţă silueta impozantă a acesteia. Interiorul bisericii, ca
şi restul acesteia, deteriorat şi reconstruit de-alungul secolelor, este format
dintr-un naos şi două altare; deasupra naosului se află o boltă ce se spirjină pe 42 de coloane
cilindrice. Chiar dacă cele 38 altare care odată dădeau şi mai multă splendoare
bisericii au dispărut, interiorul bisericii încă mai arată urmele trecutului ei
glorios. Din perioada renascentistă încă mai păstrează 3 vitralii în Capela
Doamnei: au fost proiectate în 1555 de către Pieter Aertszoon şi prezintă
moartea Fecioarei, Adoratia păstorilor şi Buna vestire.
Multe personalităţi olandeze au
fost îngropate aici, incluzând soţia lui Rembrandt, Saskia van Uylen, pictorul
Carel van Mander, organistul Jan Pieterszoon şi exploratorul Kilaen van
Rensselaer, care a fost unul, dintre fondatorii noului Amsterdam, oraşul ce mai
târziu a fost cunoscut ca New York.
10.Strada Spui
Pe Spui, una dintre cele mai
interesante străzi ale Amsterdamului, se află Maagdenhuis, Casa Fecioarelor. A
fost construită în 1787 şi a fost folosită ca un orfelinat catolic. Astăzi
aparţine Universităţii din Amsterdam. În centrul străzii se află o mică
statuie, Het Lieverdjie, băieţelul impertinent al Amsterdamului, unul dintre
simbolurile oraşului. Aproape de statuia
ştrengarului se află unul dintre cele mai cunoscute birturi, The Hoppe, un loc
de întâlnire foarte aglomerat atât pentru studenţi cât şi pentru artişti.
11.Strada Leidseplein
Până nu demult în
Amsterdam era interzis folosirea carelor ca mijloc de transport, aşa că
negustorii care trebuiau să ajungă în centrul oraşului erau obligaţi să-şi
lase carele la marginea oraşului într-o piaţă imensă. La începutul drumului
ce duce spre Leiden se află Leiseplein, înconjurată ca şi celelalte pieţe
similare, de clădiri folosite ca magazii, locuri de parcare pentru care şi
căruţe, şi fierării şi ateliere de tâmplarie.
|
II .Economia orasului
Poziţia geografică centrală a
Amsterdamului în Europa şi proximitatea aeroportului Schiphol şi a portului
reprezintă motorul economiei locale. La aceasta de asemenea a contribiut forta
de munca foarte bine pregatită şi o infrastructura foarte bine dezvoltată de
comunicaţii.
Un memorandum prezentat
consiliului oraşului sublinia nevoia de expansiune sub forma dezvoltării
satelit în afara limitelor oraşului, pentru a adapta oraşul la creşterea de
populaţie şi dezvoltarea economică rapidă. Memorandumul de asemenea propunea
unirea unor autostrăzi pentru a crea un inel extern oraşului, iar pe lângă
aceasta, extinderea liniilor de metrou. În interiorul oraşului, se concentrează
asupra construirea clădirilor cât mai dense, atât cu scop comercial cât şi ca
rezidenţe, ca şi asupra continuării proiectelor de înnoire a oraşului în
cartierele construite după război.
Schiphol este un aeroport important în traficul aerian mondial. Este un
factor foarte important în economia Amsterdamului şi este pe locul patru în
Europa la transportul de pasageri după Londra, Paris şi Frankfurt. La
transportul de mărfuri se află pe locul 3 în Europa. În 2000 prin aeroportul
Schiphol au trecut aproximativ 40 milioane pasageri şi doar peste un milion
de tone de mărfuri. Aeroportul are 50000 de angajati dintre care doar 10000
sunt locuitori ai Amsterdamului
|
Complexul portuar al Amsterdamului se află pe locul 17 în lume şi pe locul 5 în
Europa, transportând aproximativ 60 milioane tone de mărfuri anual (dar
capacitatea totală a portului este mult mai mare), şi având 40000 de
angajaţi. Se preferă ca multe dintre mărfurile transportate să fie produse în
port decât să fie transportate. De asemenea portul este cunoscut pentru
vasele de croazieră, în 2000 nu mai putin de 102 vapoare de croazieră cu mii de
pasageri au acostat în portul Amsterdam. De asemenea aproximativ 500 de vase
de croaziră pe fluvii au acostat în port.
|
Până în secolul al XVII-lea
vasele negustorilor olandezi ajungeau la Marea Nordului navigând pe braţele
largi ale Zuidersee-ului. Aluvionarea permanentă a acestui golf a îngreunat
navigaţia, riscând chiar să o blocheze. În 1818 un remediu a fost găsit:
construirea Canalului olandez. Dar nu după mult timp acest canal s-a dovedit a
fi insuficient pentru cerinţele Amsterdamului. Astfel, un canal direct între
port şi Marea Nordului a fost construit. Lucrările la acest canal care are 18
metri lungime, au început în 1872 şi au fost terminate dupa 4 ani; la acea vreme era una
dintre cele mai mari lucrări pe apă vreodată realizată. Amsterdamul a fost încă
o dată pregatit să concureze cu Rotterdamul şi şi-a redeschis cheiul pentru
traficul comercial. Portul Amsterdam şi canalul acestuia înspre mare sunt de
fapt 2 bazine imense protejate de maree. Toată zona portului a fost separată de
mare iar lungimea totală a cheilor care sunt construiţi pe o insulă
artificială, ajunge până la 40 de kilometri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu