LA BANQUE CENTRALE EUROPEENNE
( Banca Centrală Europeană)
Michel Dévoluy
Banca Centrală Europeană (BCU)
reprezintă o instituţie singulară şi complexă.
a) Singulară deoarece nici o altă bancă centrală modernă
nu a mai fost creată prin voinţa politică a 15 state dezvoltate în cadrul unui
tratat;
b) Complexă datorită faptului că reprezintî vârful
sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC), care influenţează băncile
centrale naţionale.
Banca
Centrală Europeană trebuie analizată prin prisma a două caracteristici de bază:
este o bancă centrală şi o instituţie supranaţională.
Este bancă
centrală deoarece:
Ø administrează începând cu 1 ianuarie 1999 siatemul
monetar in euro
Ø joacă un rol important în conducerea politicilor
economice
Ø se poate implica în menţinerea stabilitîţii preţurilor şi
a resurselor umane
Instutuţie
supranaţională pentru că:
Ø organizează relaţiile monetare între mai multe ţări cum a
făcut şi Sistemul Monetar European (SME) lansat în 1979 şi care a supravieţuit
până la apariţia euro
Ø este banca centrală a 11 state din Uniunea Europeană
Ø este instanţă federală în UE
Aceasta deţine acelaşi titlu ca şi FED în Statele Unite ale Americii.
CAPITOTUL I
Etapele
către moneda unică
BCE pune
bazele unei cooperări economice şi monetare între statele membre şi reprezintă
o etapă spre o integrare politică.
1. Începuturile
cooperării monetare
a)
Primele proiecte au apărut o dată cu Planul Barre depus în februarie 1969
la cererea Comisiei.
Acesta
prevedea:
Ø interdependenţa
între integrarea economică şi monetară
Ø convergenţa
performanţelor economice a coordonării politicilor
bugetare şi monetare
Planul Werner din 1970 se axează pe
concluziile Barre iar perspectiva sa generală era uniunea economică şi
monetară.
Principalele
conclizii:
Ø să fie păstrate, dar pe lânga acestea să fie creată o
monedă unică. uniunea economică şi monetară are nevoie de o convergenţă a
economiilor naţionale;
Ø mişcările de capital trebuiesc să fie totale şi fără
restricţii;
Ø fixarea totală şi irevocabilă a parităţilor între monede;
Ø simbolurile monetare naţionale
Acordul de la Bruxelles din 9 februarie 1971 a fost fondat pe concepţiile
planului Werner dar au întâmpinat greutăţi în cursul crizei care a afectat anii
1970.
b) Adaptările în faţa
crizei din anii ’70
Ordinul
monetar internaţional de la Bretton-Woods s-a dizolvat la sfârşitul anilor
1960. La 15 august 1971 preşedintele Statelor Unite, R.Nixon, suspendă
convertibilitatea dolarului în aur; deci Sistemul Monetar Internaţional era
muribund. CEE a prezervat în ciuda eveni-mentelor interdependenţa şi
solidaritatea între monedele statelor membre.
În 1972 la Paris se discută de uniunea
economică şi monetară prevăzută pentru sfârşitul deceniului şi a fost lansat
Fondul European de Cooperare Monetară (FECOM) la 3 aprilie 1973 cu sediul
provizoriu la Luxemburg.
FECOM,
instituţie de tip federal, avea următoarele funcţii:
·
gestionarea
coordonată a preţurilor de schimb
·
era un mecanism de
multilateralizare şi compensare a Băncilor Centrale din cadrul Comunităţii
·
gestionarea
creditelor pe termen scurt între statele membre
În octombrie 1973 are loc criza
perolului care a dus la stagnarea planurilor CEE, iar abea în 1979 la summit-ul
de la Brena se lansează Sistemul Monerat European (SME).
2. Principiile Sistemului Monetar Internaţional
·
o monedă coş (ecu)
·
participarea la
mecanismele de schimb europeene nu este obligato-rie, dar intervenţiile
trebuiesc să fie simetrice
·
rezerve comune
pentru susţinerea monedelor statelor membre aflate în dificultate
FECOM va fi
integrată în SMI iar funcţiile sale se extind astfel:
A) ECU public:
- FECOM
primeşte rezerve provenite de la statele membre şi emite ECU publici numiţi şi ECU
oficial
- acesta va crea un fond de creditare către băncile
naţionale ale ţărilor membre cu posibilitatea schimbării lor în această monedă
coş a mărcii naţionale
- operaţiile financiare şi de susţinere a băncilor centrale
- ECU public
circulă exclusiv între băncile centrale din interiorul SMI
- este o monedă de bancă, fără particularităţi
fizice
B) ECU privat: - devine unitatea de cont în care se
realizează contractele private
- este modalitatea de plată în transferurile scripturale
- are 3 funcţiuni monetare:
a) unitate de
cont
b) rezervă de
valoare
c) modalitate
de plată
ECU prvat
este totuşi o monedă incompletădeoarece nu are statutul oficial de monedă, nu
există o legătură între sfera ECU public şi cel privat. Până la urmă a ECU
privat a fost tratat drept o deviză străină.
3. Ultima
treaptă
a) Raportul
Delors a fost prezentat în iunie 1989 la summit-ul de la Madrid şo
defineşte caracteristicile unei uniuni economice şi monetare.
Uniunea
economică – principii:
-
o piaţă unică
susţinută de către o politică de concurenţă
-
politici de
ajustare structurală şi dezvoltare regională
-
o coordonare a
politicilor macroeconomice
-
reguli bugetare
stricte pentru fiecare stat
Uniunea monetară – principii:
-
o convertibilitate
totală şi ireversibilă a monedelor ţărilor membre între ele
-
o fixare
irevocabilă a parităţilor
-
integrarea completă
a pieţelor monetare şi financiare
b) Tratatul
asupra Uniunii Europeene a fost semnat la 7 februarie 1992 la
Maastricht şi reia toate orientările propune de către raportul Delors şi anume:
I) Existenţa unei
monede unice
II) O derulare pe trei etape:
1)
libera circulaţie a
capitalurilor (1 iulie 1990)
2)
crearea
Institutului Monetar European cu sediul la Frank-furt
3)
moneda unice să fie
euro începând cu anul 1999
III) Criterii de convergenţă nominală:
a)
criteriul stabilităţii preţurilor (procentul de inflaţie nu trebuie să depăşească mai mult
de 1,5% în raport cu cele trei state cu rezultatele cele mai bune în materie)
b)
criteriul de convergenţă al preţurilor curente
c)
criteriul de participare la mecanismul de schimb din cadrul SME
d)
criteriul finanţelor publice care prevede ca un stat membru nu trebuie să aibă un deficit excesiv
(deficitul public din PIB nu trebuie să depăşească 3%, iar datoria publică 60%
din PIB)
IV) Statele derogatoare posibile (se pot
gasi în două forme)
1)Clauza „opting-out” – este clauza stipulată în tratat prin care un stat
membru poate să adere sau nu la Uniunea Europeană Monetară (UEM) ca în cazul
Regatului Unit şi Danemarcei.
2) „Non-respectul” criteriilor - reprezintă nerespectarea
criteriilor de convergenţă ceruţi.
La 3 mai
1998, 11 state ale Uniunii din 15 au fost calificate de către o decizie a
Consiliului Uniunii Europene. Două state nu îndeplineau criteriile de
convergenţă şi aceste sunt: Grecia şi Suedia; iar două au apelat la clauza
derogatoare (Danemarca şi Regatul Unit).
V) Lansarea euro
Din primele
ale lunii ianuarie 1999 anul 2002, euro devine monedă scripturală; iar lansarea
în circulaţie a monedei se va face începând cu data de 1 ianuarie 2002 până la
1 iulie 2002.
MONEDĂ = 1 EURO
|
|
1. Punt Irlandez
|
0,787564
|
2. Deutschemark
|
1,95583
|
3. Florin Olandez
|
2,20371
|
4. Marca Finlandeză
|
5,94573
|
5. Franc Francez
|
6,55957
|
6. Schilling Austriac
|
13,7603
|
7. Franc Belgian
|
40,3399
|
8. Franc Luxemburghez
|
40,3399
|
9.Pesetas Spaniol
|
166,386
|
10. Escudos Portughez
|
200,482
|
11. Lira Italiană
|
1936,27
|
Raporturile
de preţ a monedelor statelor membre în corelaţie cu noua monedă europeană.
CAPITOLUL II
Arhitectura Sistemului European al Băncii
Centrale (SEBC)
Sistemul European al Băncii Centrale este cuprins din:
-
Banca Centrală
Euroepană (BCE)
-
Băncile Centrale
Naţionale (BCN) ale tuturor statelor membre Uniunii Europene chiar dacă aparţin
sau nu zonei euro.
S-au creat două zone:
a) Eurosistemul → cuprinde statele în care circulă euro
(11 state ale UE)
b) SEBC ce cuprinde Eurosistemul şi se extinde pe
teritoriul acestuia, 15 state membre ale Uniunii Euroepene
1. Principii generale:
a)
Federalismul reprezintă
sistemul SEBC şi este un sistem de tip federal unde deciziile sunt luate în mod
colegial şi central în cadrul Băncii Centrale Europene;
b)
Independenţa; de aici
rezultă că SEBC este independent faţă de puterea politică şi anume:
-
Independenţa instituţională care interzice acceptarea de in-strucţiuni ce nu aparţin sferei SEBC
-
Independenţa personală ce decurge din statutul decidenţilor
-
Independenţa funcţională de unde rezultă obligaţie de a stapâni inflaţia
-
Independenţa financiară provine din capitalul şi din resursele priprii ale SEBC-ului;
c)
Obiectivul de stabilitate a preţurilor;
d)
Subsidiaritatea de unde
rezultă metoda de repartiţie a competenţelor între Uniunea Euroepană şi statele
membre;
e)
Transparenţa ce arată
independenţa Sistemului European al Băncii Centrale Îi conferă o obligaţie de
transparenţă vis-a-vis de statele membre;
f)
Responsabilitatea în a atinge obiectivele de stabilitate a preţurilor pe care Tratatul le-a
fixat;
g)
Cooperarea în sânul Uniunii Europene
h)
Comunicarea spre exterior a Băncii Centrale Europene
2. Organismele oficiale ale BCE
Banca
Centrală Europeană, în fiinţaţă la 1 iunie 1998 şi devenită operaţională la 1
ianuarie 1999 cu sediul la Frankfurt are următoarele structuri:
·
Consiliul guvernatorilor reprezintă organ de decizie suprem, şi are în alcătuirea sa şase membrii
ai Băncilor Centrale Naţionale care aparţin Eurosistemului iar în anul 1999
numărul membrilor s-a mărit, ajungând la 17.
Responabilităţi:
-
defineşte politica
monetară a Eurosistemului
-
ia deciziile
privind obiectivele monetare intermediare şi a aprovi-zionărilor ăn rezerve a
Eurosistemului
-
decide recursul la
alte metode operaţionale de control monetar
-
reglementează
limita rezervelor obligatorii
-
autorizează
emisiunea de bilete de bancă în euro şi a volumului acesteia
-
decide asupre
regulilor contabile şi de informaţii ale operaţiunilor Băncilor Centrale
Naţionale
-
adoptă regulamentul
interior al BCE şi a organelor de decizie.
·
Consiliul director se compune din preşedinte, vice-preşedinte şi
alţi patru
membrii, care sunt aleşi pe un mandat de opt ani care nu
se poate
reînnoi
Responsabilităţi:
-
pun în practică
politica monetară adoptată de Consiliul guverna-torilor
-
transmite
instrucţiuni necesare Băncilor Centrale Naţionale
-
pregăteşte
întrunirea Consiliului guvernatorilor
-
are
responsabilitatea afacerilor curente a BCE
·
Preşedintele prezidă
ansamblul organelor ale Băncii Centrale Europene şi o reprezintă în exterior
·
Consiliul general al Băncii Centrale Europene se compune din preşedinte şi vice-preşedintele BCE şi
guvernatorii tuturor Băncilor Centrale Naţionale (BCN)
3. Modul de funcţionare al Băncii Centrale
Europene
a)
Gestiune internă
Numărul de
salariaţi ai Băncii Centrale Europene se ridică la 604, iar la acest număr se
adaugă şi personalul băncilor centrale naţionale ale statelor membre
Exemplu:
Banca Naţională a Franţei înregistrează un număr de 14.000
b)
Relaţiile SEBC cu celelalte organisme ale UE:
Ø Rapoarte şi audiţii
Ø Acorduri şi statut de observator
Ø Participări informale (fără titlu formal)
c)
SEBC şi interzicerea finanţărilor publice
Articolele
104 şi 104A a Tratatului stipulează interzicerea SEBC-ului de a finanţa
deficitele publice prin emisiune de monedă.
d)
SEBC şi relaţiile internaţionale
Ø FMI reprezintă centrul Sistemului Monetar Internaţional
(SMI), iar Sistemul European al Băncii Centrale este repreuentat şi el de
băncile naţionale ale statelor membre UE;
Ø La 21 decembrie 1998 FMI a acordat Băncii Centrale
Europene un post de observator permanent
e)
Controlul contabil şi judiciar
f)
Comunicarea externă a BCE cu alte state ce nu aparţin UE
4)
Resursele Băncii Centrale Europene
-
Capitalul BCE la
creare a avut un fond de 5 miliarde de euro
-
Rezervele de schimb în afară de moneda euro,
aceasta mai are rezerve şi în cadrul FMI-ului şi DST-ului în valoare de 50 de
miliarde de euro
-
Contribuţia
fiecărui membru este fixată în mod proporţional în funcţie de capitalul
subscris. Fiecare BCN primeşte din partea BCE în contrapartidă o creanţă
echivalentă acestei contribuţii.
-
Repartizarea
beneficiilor BCE
5)
Rolul Comitetului economic şi financiar
Acesta nu
este un organism al SEBC, dar are o funcţie importantă în politica monetară a
UE. A fost creat la 1 ianuarie 1999 şi succede Comitetul Monetar.
Misiuni ale acestuia:
-
formează propriile
iniţiative în faţa Consiliului Ecofin şi a Comisiei
-
organizează
situaţia în materie a mişcărilor de capital şi libertăţii plăţilor
-
Contribuie la
pregătirea lucrărilor Consiliului Ecofin în domenii ca: afacerile bugetare,
financiare şi plăţile internaţionale
CAPITOLUL III
Politica monetară a Băncii Centrale Europene
Politica monetară a SEBC a fost creată
de către Institutul Monetar European (IME).
1. Strategiile Băncii Centrale Europene
O strategie
de politică monetară reprezintă ansamblul de proceduri care fondează coerenţa
deciziilor luate de o bancă centrală pentru a atinge obiectivul său final. Obiectivul
principal al SEBC reprezintă menţinerea stabilităţii preţurilor şi susţinerea
politicilor economice în Comunitate.
a) Afirmarea caracterului monetar al inflaţiei
Inflaţia,
fără prezenţa monetară şi nivelul general al preţurilor nu ar putea exista, şi
deci cauza principală a acesteia reprezintă o creştere necontrolată
corespunzător a masei monetare în circulaţie.
Avantajele
stabilităţii preţurilor se bazează pe patru argumente:
Ø eliminarea distorsiunilor în mecanismul de ajustare a
preţurilor relative
Ø diminuarea preţurilor curente de interes nominal
Ø economia din punct de vedere a resurselor reale care este
mobilizată pentru a reduce efectele de incertitudine asupra preţurilor viitoare
Ø dispariţia efectelor inflaţioniste asupra repartiţiei
patrimoniilor reale şi financiare şi asupra repartiţiei veniturilor între
creditori şi debitori
Nici o bancă
centrală nu dispune de instrumente de politcă monetară care să îi permită controlul
direct asupra nivelului preţului.
b) Căutarea unei credibilităţi operaţionale
O politică
monetară utilizează anumite intrumente pentru a-şi atinge obiectivele finale.
Uneori pentru a ajunge şi a controla ţinta finală este mai uşor de a
întrebuinţa un obiectiv intermediar; deci se poate vorbi de ţinte finale şi
ţinte intermediare.
INSTRUMENTE → ŢINTĂ INTERMEDIARĂ → ŢINTĂ
FINALĂ
Pentru ca un
obiectiv intermediar să fie competent trebuiesc luate în calcul:
Ø să fie un indicator fiabil evoluţiei obiectivului final,
adică să existe o puternică relaţie între aceştia doi
Ø trebuie să fie urmărit şi controlat de autorităţile
monetare
Ø trebuie să aibă caracter de confidenţialitate
Obiectivele intermediare a politicii monetare sunt de trei tipuri:
Credibilitatea operaţională
-
eficacitate
-
transparenţă
-
responsabilitate
din partea BCE
-
orientare pe termen
mediu- anticipări inflaţioniste pe termen mediu
-
continuitate
-
coerenţă cu
statutul de independenţă a SEBC
c) Linia strategică adoptată
Institutul
Monetar European (IME) a reţinut două strategii posibile pentru Banca Centrală
Europeană:
Ø un obiectiv monetar ca ţintă intermediară
Ø o ţintă directă asupra inflaţiei
Obiectivul monetar ca ţintă intermediară se bazează pe compararea evoluţiilor prevăzute şi constatate a agregatelor
monetare ca ţintă. Dacă creşterea înregistrată a unui agregat monetar este mei
rapidă decât creşterea anticipată, politica monetară trebuie să devină mai
restrictivă.
Ţintă directă asupra inflaţiei se bazează pe compararea între inflaţia prevăzută şi cea realizaă.
La 13 octombrie 1998 BCE nu a dorit să
adopte nici un din strategiile propuse de către IME şi a decis să-mi impună
propria politică monetară îndreptată asupra unui obiectiv final reprezentat de preţ
şi un obiectiv intermediar un agregat monetar.
Pentru a pune în aplicare aceste două
strategii BCE s-a ajutat de cele patru recomandări ale IME:
-
fixarea unui
obiectiv cuantificat pentru inflaţie
-
fixarea unui
obiectiv cuantificat pentru masa monetară
-
a utiliza o largă
gamă de indicatori
-
a fi prospectivă
2. Tabloul politicii monetare a BCE
Prezentarea
conţinutului exact şi detaliat al politicii monetare
a)
un obiectiv al inflaţiei strict cuantificat
-
Un nivel al
inflaţiei < 2% pe termen mediu. Acesta subliniază faptul că BCE fixeaşză
limitele precise a valorii maxime a inflaţiei compatibilă cu stabilitatea
preţurilor ;
-
Recurgerea la
indicele IPCA (Indicele de Preţ a Consumului Armonizat). Aceste indice a fost
creat pentru a evalua mărimea inflaţiilor naţionale în cursul celei de-a II-a
faze a Uniunii Economice Monetare, şi este calculat lunar pentru fiecare
Eurostat.
b)
o ţintă monetară
Ø Agregat monetar la nivelul preţurilor.
În concepţia
BCE inflaţia reprezintă în ultimă instanţă un fenomen monetar şi deci va trebui
să controleze tendinţa evoluţiei masei monetare de unde rezultă un aşa numit
agregat monetar.
Ø Alegerea agregatului M3
Un agregat monetar se defineşte
ca fiind suma monedei în circulaţie şi atragerea anumitor exigibilităţi ale
instituţiilor financiare. Aceste exigibilităţi trebuie să aibă un caracter
puternic monetar din punct de vedere ai agenţilor economici, şi deci ne
îndreptăm către lichiditate.
În sens mai
restrâns şi imediat, moneda reprezintă o monedă
fiduciară (bancnote şi monezi) şi ansamblul depozitelor la vedere deţinute
de public.
M1(40%) = Monedă fiduciară (7%)
(agregat restrâns)
(+) Depozite la vedere (33%)
M2 (88%) = M1 (40%)
(agregat
intermediar) (+)
Depozite la termen <2 ani(20%)
(+)
Depozite rambursabile cu preaviz
≤3 luni (28%)
M3 (100%) =
M2 (88%)
(+) Pensiuni (4%)
(+) Titluri monetare şi intrumente din
piaţa monetară (6%)
(+) Titluri de creanţă
cu o durată
≤2 ani (2%)
Ø O creştere anuală de referinţă pentru M3
Consiliul
Guvernatorilor a anunţat la data de 1 decembrie 1998 o valoare de referinţă
cuantificată pentru ceşterea M3 pentru anul 1999. Aceasta va trebui să fie de
4,5%.
c) tendinţele inflaţioniste
·
Cauzele
non-monetare a mişcării generale a preţurilor:
-
factori exogeni
(creşterea TVA-ului)
-
factori endogeni
·
Recurgerea la o
gamă largă de indicatori ca:
- Indicatorii cerrerii: -
evoluţia salariilor
- evoluţia patrimoniilor financiare private
- Indicatorii ofertei:
- procentul
şomajului
- procentul
utilizării capacităţii de producţie
- evoluţia
costurilor salariale
- costul
materiilor prime
- evoluţia procentului de schimb
-
subvenţiile asupra producţiei
- evoluţia
preţurilor industriale
- distanţa
între producţia potenţială şi cea efectivă
3. Instrumentele şi procedurile de politică
monetară
Instrumentele şi procedurile de
politică monetară fixează cadrul opera-ţional al politicii dusă de către BCE.
Aceasta se află în raport cu trei instrumente:
Ø Operaţiile de OPEN
MARKET din care fac parte:
-
operaţii de cesuine
temporară
-
operaţi ferme
(vânzare-cumpărare de active de către SEBC)
-
emisiunea de
certificate de datorii de către BCE
-
operaţii de schimb
de devize a SEBC-ului
-
lichidităţi în alb
(depuneri la termen remunerate, efectuate de bănci la SEBC)
Ø Facilităţile permanente permit furnizarea sau retragerea
de lichiditate ca:
-
facilitatea de
imprumut marginal
-
facilitatea de
depozit
Ø Rezervele obligatorii
Cele trei
instrumente (operaţii) sunt în acord cu:
·
Contrapartidele
exigibile a pieţei monetare care reprezintă un ante-contract într-o operaţie
financiară şi trebuie să răspundă la anumite criterii de exigibilitate
·
Activele exigibile
unde toate operaţiile de credit a SEBC trebuie să fie efectuate asupra unei
baze de siguranţă (art.18 ce priveşte Protocolul asupra SEBC şi BCE)
·
Sisteme de plăţi ce
abordează atât operaţiile de plăţi cât şi cele de titluri de valoare. SEBC a
pus în funcţiune două tiuri de mecanisme de plăţi:
a)
Sistemul TARGET (ACRONIMUL LUI Trans-european Automated Real – time Gross
settlement Express Transfer) pentru plăţile interbancare.
b)
Sistemul de plăţi a titlurilor de valoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu