Două din cele mai cunoscute tratate ale sale, “Politica”
şi “Etica
Nicomahică”, aparţin domeniului practic al filozofiei. Lucrările nu
sunt “practice”, în sensul că nu sunt manuale didactice. Din contră, ele abundă
în analize şi în argumente, bazându-se mai mult pe cercetări istorice şi
ştiinţifice. Ele sunt lucrări de filozofie practică; “practică”, deoarece
scopul sau ţelul lor nu este de a oferi adevărul, ci de a schimba faptele.
Oamenii se disting de alte animale prin faptul că posedă
raţiune şi putere de gândire. Oamenii “conţin
ceva divin - ceea ce numim intelect este divin”, iar intelectul nostru este
“divinul înăuntrul nostru”.
Într-adevăr fiecare dintre noi este
un adevărat intelect, “căci el
[intelectul] reprezintă ceea ce natura umană are mai nobil şi mai elevat”.
Activitatea intelectuală nu este suficientă. Oamenii nu
sunt indivizi izolaţi. “Omul”, scrie
Aristotel, “este din natură un animal
social”. Această remarcă nu este un aforism făcut la întâmplare, ci o
mostră de teorie biologică. “Animalele
sociale sunt acelea care au o singură activitate în comun; aşa sunt oamenii,
albinele, viespile, furnicile şi cocorii.”. “Şi această însuşire este caracteristică omului, spre deosebire de
toate vietăţile, aşa că singur el are simţirea binelui şi a răului, a dreptului
şi a nedreptului şi a tuturor celorlalte stări morale. Comunitatea unor fiinţe
cu asemenea însuşiri creează familia şi Statul”.
Primul lucru demn de pus în evidenţă în legătură cu ideea
aristotelică de Stat este mărimea acestuia. “Căci,
dacă din zece oameni nu s-ar putea constitui o cetate, o sută de mii n-ar mai
constitui o cetate.” El nu şi-a schimbat niciodată părerea că micile
oraşe-state erau cea mai propice - şi cea mai naturală - formă de societate
civilă.
Un Stat, oricum ar fi el constituit, trebuie să-şi fie
suficient sieşi şi să atingă ţelul pentru care el există. “Bunăstarea”, care este ţelul Statului, este identificată cu
“eudaimonia” (fericirea), care este scopul individului. Statele sunt entităţi
naturale şi, asemenea altor obiecte naturale, au un scop sau un ţel. Noţiunea
de scop al Statului este legată de alt ideal înalt. “Principiul fundamental al constituţiilor democratice este libertatea
[…] Cea dintâi formă a libertăţii este de a conduce şi de a fi condus, în mod
succesiv […] Altă formă a ei este dreptul lăsat fiecăruia de a trăi după cum îi
place”.
Dar libertatea este sever restrânsă în Statul lui
Aristotel. Ea este un prerogativ al cetăţenilor, însă o mare parte a populaţiei
nu avea cetăţenie. Femeile nu erau libere, existau sclavii. Potrivit lui
Aristotel, unii oameni sunt sclavi de la natură, şi deci este permis de fapt să
fie subjugaţi. Cetăţenii puteau deţine sclavi, aşa cum puteau poseda şi alte
forme de proprietate. “Evident”,
scrie el, “e mai bine ca proprietatea să
fie privată, dar oamenii trebuie să o pună în comun la folosinţă.” Dar el
adaugă imediat: “Este sarcina
legiuitorului de a veghea ca cetăţenii să facă astfel.”. Statul lui
Aristotel nu va dispune de mijloacele de producţie; el nu controlează direct
nici economia. Dar legiuitorul veghează ca regimul economic al cetăţenilor să
fie guvernat potrivit.
Aristotel descrie foarte detaliat diversele moduri în
care Statul poate reglementa viaţa cetăţenilor. Fiecare restricţie, oricât de
bine intenţionată ar fi în scopurile ei, este o îngrădire a libertăţii. În
afirmaţia lui Aristotel că “toţi
cetăţenii aparţin Statului” se poate întrevedea germenii totalitarismului.
Statul său este extrem de autoritar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu